Tilinavaus? Taseen tulos edellisestä tilinpäätöksestäkö?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
abcdefg
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 15:27

Tilinavaus? Taseen tulos edellisestä tilinpäätöksestäkö?

Viesti Kirjoittaja abcdefg »

Yksinkertainen kysymys: kun katson edellisen vuoden tilinpäätöksestä tasetta, jossa vastaavaa ja vastattavaa -kohtien tulos on summa x (keskenään siis tietysti samat), niin onko tulevan tilikaudenkin alussa tilinavauskirjauksen saldo tuo ihan sama summa x?

Jos tilinavauskirjauksen summaksi ei koostu sama summa (esim. nyt muutaman sadan euron ero), onko jotain pielessä??
Jaana Nenonen
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2015, 19:03

Re: Tilinavaus? Taseen tulos edellisestä tilinpäätöksestäkö?

Viesti Kirjoittaja Jaana Nenonen »

Kyllä silloin on jotain pielessä. Katso, että olet merkannut kaikki luvut oikean merkkisenä eli debetit ja kreditit on oikein ja edellise tilijauden tulos on siirtynyt oikeanmääräisenä taseen vastattavaa puolelle. Joissain kirjanpito ohjelmissa on tilien takana määritetty, onko tulos vai tasetili. Siellä voi olla joku virhe esm että tasetili on merkattu tuloslaskelman tiliksi.mikä ohjelma sinulla on käytössä?
abcdefg
Viestit: 7
Liittynyt: 02 Maalis 2015, 15:27

Re: Tilinavaus? Taseen tulos edellisestä tilinpäätöksestäkö?

Viesti Kirjoittaja abcdefg »

Kiitos vastauksesta! Käytän Tappio-kirjanpito-ohjelmaa. Olen ollut siihen tyytyväinen ja sen on minulle ammattilainen alkujaan "luonut" tilikarttoineen. Se ei siirrä automaattisesti seuraavalle vuodelle tilinavauskirjauksia, joten joudun luomaan ne itse (paperiversiosta).
Eli vastattavaa/vastaavaa summa tilinpäätöksestä on oltava TÄYSIN sama tilinavauskirjausten saldoissa? Eli minulta on vain jäänyt huomaamatta joku kohta mitä en ole kirjannut, oletan? Ettei sieltä voi itse poistella mitään. Varmistelen vaan. Joka vuosi tämä sama rumba ja tuntuu ettei ikinä opi muistamaan mitään ulkoa. Lisäksi olen tosi huono hahmottamaan näitä. :(

Toinen asia alkoi mietityttämään myös eilen, "edellisTEN vuosien voitto/tappio" -tili ja "Oma pääoma tilikauden alussa" -tili, jotka ovat molemmat tilikartassa oma pääoma-otsikon alla. Mitä nämä nyt lopulta tarkoittaa? Koska jos manuaalisesti maalaisjärjellä lasken tuloslaskelmista yrityksen tulokset eri vuosilta (v.2011 -2800,16 € / v. 2012 -13 766,69 € / v. 2013 +291,85 e) niin eikös minulla pitäisi vuoden 2014 tilinavauskirjauksessa lukea "edellisten vuosien voitti/tappio" -kohdassa -16 275 €?? Nyt se näyttää jotain ihan muuta... ja muuttuuko tämä jotenkin tilinavauskirjauksen yhteydessä/seuraavalla tositteella tilille "oma pääoma tilik.alussa"....

Suurkiitos jo etukäteen jos jaksaa vastata... Kirjanpitäjät eivät suostu antamaan vastauksia yksittäisiin kysymyksiin vaan pitäisi koko kirjanpito sitten viedä heille tutustuttavaksi ja siihen ei ole varaa. Kun lähinnä tarvitsen näitä varmistuksia, aivojen mennessä vähän väliä solmuun kun liikaa yrittää miettiä... :shock:
Vastaa Viestiin