Kuitittomat viennit kirjanpidossa

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
piko1966
Viestit: 6
Liittynyt: 06 Tammi 2010, 13:29

Kuitittomat viennit kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja piko1966 »

Hoidettavanani on useita yrityksiä joilta säännönmukaisesti puuttuu kuitteja kirjanpidosta. (Eikä niitä enää löydy mistään.) Onko minun todellakin tulostettava oma tosite jokaisesta kuitittomasta viennistä ja allekirjoitettava se vaikkei vika minun olekaan? Eikö se riitä että tiliöi ne tiliotteelle?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kuitittomat viennit kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kirjanpitolain mukaan kirjauksen on perustuttava päivättyyn ja numeroituun tositteeseen, joka todentaa liiketapahtuman. Milloin kirjauksen perusteeksi ei saada ulkopuolisen antamaa tositetta, kirjaus tulee selvittää kassakoneen tarkkailunauhan tai muun kirjanpitovelvollisen itsensä laatiman tositteen avulla.

Menotositteesta on käytävä selville vastaanotettu tuotannontekijä ja tulotositteesta luovutettu suorite. Tuotannontekijän vastaanottoajankohta ja suoritteen luovutusajankohta on voitava osoittaa tositteen tai sen liitteen avulla tai muutoin.

Kirjaukset tehdään siten aina tositteen perusteella, olipa tosite kirjanpitovelvollisen itsensä laatima tai ulkopuoliselta saatu. Tämän vuoksi myös kirjanpitovelvollisen laatima muistiotosite tulee olla olemassa kirjausta tehtäessä ja sen tulee todentaa asianomainen liiketapahtuma.

Itse olen sitä mieltä että sinun ei pitäisi näitä puuttuvia tositteita laatia, vaan niiden laatiminen olisi ennemminkin kirjanpitovelvollisen (yrittäjän) vastuulla. Eli jos tositteita puuttuu niin ensisijaisesti pitäisi pyrkiä hankkimaan niistä kopiot, esimerkiksi kulukuiteistahan kopiot voi usein pyytää palvelun myyneltä yritykseltä jälkikäteenkin. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, niin silloin mielestäni kirjanpitovelvollisen pitäisi laatia ja allekirjoittaa kuitti, josta käy ilmi päivämäärä, summa sekä mitä on hankittu.
Vastaa Viestiin