Ostojen rahtikulut

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Tiitsu
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Joulu 2009, 14:07

Ostojen rahtikulut

Viesti Kirjoittaja Tiitsu »

Kahdenkartainen kirjanpito: On ostettu tavaraa ja siinä on mukana rahtikulut. Kirjataanko rahtikulut Ostorahteihin (Avista-kirjanpito) ja muut sitten ostoihin verokannoittain? Entäs kun ei vielä ihan ole Alvivelvollinen niin onko siitä haittaa jos käyttää alvitilejä?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ostojen rahtikulut

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Itse kirjaan ostojen toimituskulut yleensä samaan ostojen kanssa, eli en erottele hankintahinnasta sen kummemmin rahdin osuutta. Tietysti jos ostojen ja rahtikulujen verokanta on eri, niin silloin ne pitää kirjata erikseen, mutta itse ostan useimmiten 22% verokannan tuotteita ja myös rahtikulut ovat tuota samaa verokantaa.

Kirjanpito-ohjelmassasi tuo Ostorahdit tili lienee tilikartassa Ostojen alatilinä, mikä tarkoittaa sitä että vaikka ne kirjattaisiinkin erikseen Ostorahdit tilille, niin tuloslaskelmassa ne lisätään silti automaattisesti samaan pääkategoriaan kuin muutkin ostot. Eli vaikka kirjaisit tuotteen hinnan ja rahdin eri tileille, niin ne molemmat kasvattavat samaa Ostot-kategoriaa jolloin myös ostojen kokonaismäärä näkyy oikein. Pakko ei ole tuota Ostorahdit-tiliä välttämättä käyttää, mutta moni suurempi yritys saattaa haluta seurata rahtien kustannuksia erikseen -siitä syystä tilikartasta löytyy niille myös erillinen tili.
Tiitsu
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Joulu 2009, 14:07

Re: Ostojen rahtikulut

Viesti Kirjoittaja Tiitsu »

Kiitos tiedosta, laskussa saattaa olla rahti eri alville kuin ostot, mutta rahdinhan voi kirjata ilmeisesti
Ostot alv 22 % ja itse ostot kirjata Ostot alv 12 %. Turhaa sitten käyttää rahtikulutiliä jos ne kumminkin menee niinkuin samaan.
Vastaa Viestiin