Saisiko apua oppitehtävään liittyen?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Cab350
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 10:35

Saisiko apua oppitehtävään liittyen?

Viesti Kirjoittaja Cab350 »

Terve vaan, opiskelen ihan omaksi ilokseni? ja hieman omaa työtäni tukemaan avoimella yliopistolla kansantaloustieteitä. Nyt on menossa laskentatoimen perusteiden kurssi. Työssäni luen kohtuullisen sujuvasti tuloslaskelmia ja taseita mutta eipä ole tarvinnut koskaan itse kirjanpitoa tehdä, en tosin osaisikaan. Onneksi on erikseen kirjanpitäjät siihen hommaan.
Mutta nyt kysyisin apua ihan perus tuloslaskelmaan liittyen. Tehtävässä on annettu tulos ja tasetilit ja olen laatinut tuloslaskelman. Kaipaisin hieman varmistusta tiettyjen menojen osalta, että mihin kohtaan ne oikeasti tuloslaskelmassa kuuluvat.
Tuloslaskelman kaavana olen käyttänyt ihan Finlexistä löytyvää kirjanpitoasetuksen mukaista kululajikohtaista tuloslaskelmaa ja laatinut siitä Exceliin taulukon. Taulukko itsessään toimii oikein, eli se laskee tuloksen oikein annettujen lähtätietojen ja tehtävässä annetus tuloksen perusteella.
Epäselvät menot ovat:

-Tarvikeostot
-Konttoritarvikkeet
-Kertapoistoesineet
Voisiko nuo kuulua kohtaan 5a, aineet tarvikkeet ja tavarat?

Sitten on yleisesti mainittu ATK-menot. Tämä oli vähän askarruttava, jos menot olisivat selkeästi ihan tietokoneita, ne voisi varmaan olla tuossa 5a kohdassa, mutta ATK-menothan voivat olla myös kokonaan ulkopuoliselle yritykselle maksettuja palvelujamaksuja, eli silloin ne olisi 5b. eli ulkopuolisia palveluja. Eli mikähän olisi oikea paikka näille?

Ja sitten ovat vuokrat, posti- ja puhelinkulut, edustuskulut ja sähkömenot. Olisiko nämä kaikki palveluja?
Tuo vuokra tosin itseäni askarruttaa eniten, että mitä se oikeasti on...

Näihin jos saisin valaistusta oikeilta kirjanpitäjiltä niin olisin iloinen. Nyt aloitan tekemään tehtävän toista osaa eli taseen puolta.

KP
Cab350
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Tammi 2015, 10:35

Re: Saisiko apua oppitehtävään liittyen?

Viesti Kirjoittaja Cab350 »

No niin, sain tuon Taseen väännettyä johonkin muotoon.

Periaatteena sama, että exceliin jostakin löytämäni mallin mukainen taseen kaava. Itse excelin laskennassa ei taas mitään erikoista, eli taseen molemmat puolet yhtä suuret ja laskenta toimii.

Lähinnä taas kysymystä summien sijoittelusta...

MInne laitetaan maksettava alvi, meneekö lyhytaikaisiin velkoihin?

Mihin laitetaan pitkäaikaisten lainojen lyhennysosuus?

Ja meneekö ennakonpidätysvelka ja sotumaksuvelka siirtovelkoihin vai minne?

KP
Vastaa Viestiin