Pörssikaupan kirjanpito, osakeyhtiö

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Pörssikaupan kirjanpito, osakeyhtiö

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Hei,

En ole oikein löytänyt selkeitä ohjeita osakeyhtiön harjoittaman pörssikaupan kirjaamisesta. Tuntuu että en osaa hakea oikeilla hakusanoilla.

Osakeyhtiön olisi nyt tarkoitus aloittaa "ylimääräisen" kassan sijoitustoiminta kohdistuen pörssiin.

Sen verran olen ymmärtänyt, että eroa tulee onko sijoitustoiminta aktiivista vai passiivista. Tässä yhteydessä mainittakoon, että tarkoitus olisi tehdä sen verran osakekauppaa, että se tullee täyttämään aktiivisen sijoittamisen merkit.

Merkataanko hallussa olevat osakkeet vaihto-omaisuuteen? Entäs tuotot? Meneekö liikevaihtoon, vai esimerkiksi korkotuottoihin tms, rahoitustuottoihin. Pörssikauppa ei ole yrityksen varsinaista liiketoimintaa, yrityksen liikevaihto tulee pääosin muusta toiminnasta.

Kaupankäyntikulut saanee vähentää kokonaan, mutta olisiko ne hyvä merkata johonkin spesifille tilille sinne pankkikulujen lähettyville, vai laitetaanko vain ostoihin?

Tilinpäätöksessä pitää käsitteekseni huomioida arvonalentumiset, mutta arvonnousuja ei.
marcus
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Helmi 2016, 20:24

Re: Pörssikaupan kirjanpito, osakeyhtiö

Viesti Kirjoittaja marcus »

Hei,

itsekin olisin kiinnostunut saamaan lisätietoa tästä. Tarkoitus olisi aloittaa osakekaupat OY:n kautta käyttäen aluksi Nordnetiä, ja mahdollisesti myöhemmin ulkomaalaista Lynx Brokeria. Miten käytännössä nämä merkitään kirjanpitoon?

Kiitos vastauksista!
ripa
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 16:42

Re: Pörssikaupan kirjanpito, osakeyhtiö

Viesti Kirjoittaja ripa »

Olen sijoittanut n 10:n vuoden ajan oy:n ylimääräiset varat arvopapereihin. Kullekin Nordnetin valuutalle esim EUR/USD/SEK oma tili kirjanpitoon. Taseessa ne ovat vaihto-omaisuudessa. Hankinnat ostoihin sisältäen välittäjän kulut. Myynnit, myyntikulut, osingot ja muut tuotot myynteihin. Tilinpäätöksessä kirjattu mahdolliset arvonalentumiset. Kauppoja vaihtelevasti 0-20 kpl kuukaudessa. Minun mielestä varsin kätevä sekä mielenkiintoinen tapa pyöritellä yhtiön kassavaroja tuotteliaasti.
Toinen vaihtoehto pitää osakkeet rahoitusomaisuudessa. Varsinkin jos kauppa on passiivisempaa.
Vastaa Viestiin