Tositteista...

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
jahau
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Touko 2009, 13:11

Tositteista...

Viesti Kirjoittaja jahau »

Riittääkö ostojen osalta saatu lasku tositteeksi vai tarvitseeko rinnalleen myös maksukuitin tiliotteesta? Tähän asti olen merkannut laskun päivämäärän mukaan ostot kirjanpitoon, mutta ilmeisesti tällaisessa suoriteperusteisessa kirjanpidossa pitäisi myös olla varsinainen maksutapahtumakin myöhemmin kirjattuna? Maksuperusteisessa tavassa taas laskun päivämäärällä ei liene käytännössä mitään merkitystä, ainoastaan sillä, koska maksu on tapahtunut? Tilanne on aiheellinen ainakin silloin kun on maksanut suoritteita omalta yksityiseltä tililtään. Kyseessä siis ammatinharjoittaja.
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Tositteista...

Viesti Kirjoittaja Moderator »

jahau kirjoitti:Riittääkö ostojen osalta saatu lasku tositteeksi vai tarvitseeko rinnalleen myös maksukuitin tiliotteesta? Tähän asti olen merkannut laskun päivämäärän mukaan ostot kirjanpitoon, mutta ilmeisesti tällaisessa suoriteperusteisessa kirjanpidossa pitäisi myös olla varsinainen maksutapahtumakin myöhemmin kirjattuna? Maksuperusteisessa tavassa taas laskun päivämäärällä ei liene käytännössä mitään merkitystä, ainoastaan sillä, koska maksu on tapahtunut? Tilanne on aiheellinen ainakin silloin kun on maksanut suoritteita omalta yksityiseltä tililtään. Kyseessä siis ammatinharjoittaja.
Hei!

Suoriteperusteisessa kirjanpidossa hyödykkeiden ostolaskut kirjataan yleensä laskun päivämäärän mukaan ostovelkoihin. Myöhemmin maksupäivänä kirjaus tehdään Per ostovelat An Pankkitili, tai jos maksat yksityissijoituksella niin Per Ostovelat An Yksityissijoitukset. Firman pankkitililtä maksettaessa tositteeksi maksusta riittää tiliote, johon maksutapahtuma on numeroitu vastaavalla tositenumerolla. Numeroinnit voi tehdä pankin tiliotteeseen vaikkapa kuulakärkikynällä. Jos maksat yksityissijoituksella, niin käsittääkseni tästäkin pitäisi kuitti tehdä kirjanpitoon, voit esimerkiksi tehdä siitä kuitin itse ja allekirjoittaa sen.

Jos laskun päivämäärä ja maksupäivä ovat lähellä toisiaan ja saman kuukauden sisällä, niin silloin voi mielestäni hyvin kirjata tapahtuman kirjanpitoon suoraan maksupäivän mukaan ja siten tehdä kirjauksen ilman ostovelkatilin käyttämistä.
Vastaa Viestiin