Kysymys liittyen liikuntapalveluihin -> edut

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
tjsuominen
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Syys 2014, 12:28

Kysymys liittyen liikuntapalveluihin -> edut

Viesti Kirjoittaja tjsuominen »

Tervehdys,

Kuinka minun yrittäjäna ja osakkaana (25%) minun on mahdollisuus hyödyntää etuja

1) henk. koht. verotuksessa liikuntapalveluita (max. 400 eur /vuosi) sekä
2) henk. koht. erillistä TYKY-tukea?

Onko mahdollista laskutus kierrättää suoraan ”minun” kauttani tyyliin yritysnimi / minä, jotka maksan sitten henkilökohtaisesti – eli kuinka nämä tulisi kirjanpidollisesti hoitaa että saan tuet hyödynnettyä ja toisaalta että yritykselle ei tule ikäviä veroseuraamuksia?

Ajatukseni on siis kuntouttaa itseäni pääte- / istumatyöstä johtuen personal trainerin avulla.

//timo
tjsuominen
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Syys 2014, 12:28

Re: Kysymys liittyen liikuntapalveluihin -> edut

Viesti Kirjoittaja tjsuominen »

Kellään tietoa / komeusta?
viima
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:10
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Kysymys liittyen liikuntapalveluihin -> edut

Viesti Kirjoittaja viima »

Kannattaa käydä tutustumassa verottajan sivuilta asiaan liittyvää ohjeistusta.
Näissä on paljon liikkuvia osia ja antamillasi tiedoilla en pysty antaa kovinkaan kattavaa kantaa asiasta

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... %289989%29
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... %289986%29

Huomion arvoista on kuitenkin se, että etuus tulee olla koko henkilökunnan käytettävissä. Etuus voidaan antaa vain ennakkoperintälain palkkasuhteessa oleville työntekijöille (ei siis toiminimiyrittäjälle) ja että verovapauden edellytyksenä on myös se, että se on työnantajan tarjoamaa ts työnantaja on tehnyt mahdolliset sopimukset toimittajan kanssa.

Erillistä henkilökohtaista TYKY-tukea ei verottajan ohjeissa tunneta. TYKY toiminta on koko henkilökunnalle samalla kertaa toteutettava esim. liikuntapäivä. Se ei muistaakseni sisältynyt tuohon verottajan hyväksymään 4400 euron summaan. Vahvistaako joku tämän tiedon?

Monet yritykset antavat virkistys- ja harrastustoiminnan edut ns. liikunta-/kultuuriseteleinä koska ne käyvät hyvin moniin paikkohin mm uimahalleihin, kuntosaleihin, elokuviin yms. Työntekijän voi tällöin myös itse valita mitä palveluita hän ostaa liikunta-virkistyssetelillä eikä sitä ole sidottu vain yhteen paikkaan.

TYKY, Virkistys- ja harrastustoimintaan tarkoiteut laskut tulee AINA olla yhtiön nimellä ja yritys maksaa laskut suoraan palvelun toimittajalle.
Laskuja ei siis saa missään nimessä kierrättää työntekijän kautta.
Taloushallinnon palveluita PK-yrityksille ja yrittäjille
www.viimapaa.com
Vastaa Viestiin