Matkakulujen (junalla) kirjaus toiminimen kirjanpidossa

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Matkakulujen (junalla) kirjaus toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rikun »

Hei,

Minulla on hieman epäselvyyksiä matkakulujen kanssa. Käyn siis tiheästi töissä muualla junalla (laskutus firman kautta) ja olen merkinnyt kulut tähän asti kirjanpitoon junalippujen mukaan menotilille.

Olisiko kuitenkin mahdollista jättää matkakulut kokonaan pois kirjanpidosta, ja vähentää ne veroilmoituksella virallisen km-korvauksen mukaan...? Tai jatkaa matkakulujen kirjaamista kirjanpitoon, ja sitten vielä vähentää todellisten kulujen ja virallisen km-korvauksen erotus veroilmoituksella? Vai koskevatko nämä molemmat menettelyt vain henkilöauton käyttöä?
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Matkakulujen (junalla) kirjaus toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Moderator »

rikun kirjoitti:Hei,

Minulla on hieman epäselvyyksiä matkakulujen kanssa. Käyn siis tiheästi töissä muualla junalla (laskutus firman kautta) ja olen merkinnyt kulut tähän asti kirjanpitoon junalippujen mukaan menotilille.

Olisiko kuitenkin mahdollista jättää matkakulut kokonaan pois kirjanpidosta, ja vähentää ne veroilmoituksella virallisen km-korvauksen mukaan...? Tai jatkaa matkakulujen kirjaamista kirjanpitoon, ja sitten vielä vähentää todellisten kulujen ja virallisen km-korvauksen erotus veroilmoituksella? Vai koskevatko nämä molemmat menettelyt vain henkilöauton käyttöä?
On mahdollista. Jos jätät kulut kuittien mukaan kirjanpitoon, voit silti tehdä veroilmoituksella ns. lisävähennyksen, jossa lasket virallisten summien ja kirjanpidossa olevien (toteutuneiden kulujen) välisen erotuksen.

Jos et merkitse näitä kuluja ollenkaan kirjanpitoon, voit tehdä vähennyksen niistä suoraan virallisten summien mukaan veroilmoituksessasi.

Oliko kyseessä muuten toiminimi?
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Re: Matkakulujen (junalla) kirjaus toiminimen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rikun »

Jep, toiminimi on kyseessä.
Vastaa Viestiin