Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Reissuli
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 17:05

Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Reissuli »

Alkuun pahoittelen ympäripyöreää otsikointia. En tiedä millaisia käytäntöjä foorumilla on uusien aiheiden suhteen. Onko käytäntönä kierrättää vanhoja ketjuja, vai tehdä jokaiselle aiheelle uusi oma ketjunsa?

Luettuani Marjo Salinin "Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja":n sain vastauksen todella moneen kysymykseen, mutta joihinkin asioihin kaipaisin selvennystä.

1. Ehkä eniten jäin miettimään, voisiko kirjanpidon tehdä osittain sähköisenä ja osittain tulostettuna? Selvennetään: Saan käytännössä kaikista ostoista kuitin paperisena, joten näistä olisi helppo koota kirjanpitoa paperisena. Toisaalta myynneistäni kuitit ovat sähköisiä, ja kaikkien tulostaminen olisi turhaa työtä. Olisiko siis mahdollista, että teen tulot sähköisenä ja menot paperisena?

2. Aion tehdä kirjanpitoa maksuperusteisena, jota kirja ei niin paljoa käsittele. Asiakas ostaa minulta tuotteita 20 eurolla. Maksun näkyessä tililläni, kirjaan maksun kirjanpitoon. Tosite osoittaa myynnistä syntyneeseen kuittiin.Kuvassa olen Tilittimeen laittanut, miten kirjaisin. Meneekö oikein?

3. Voiko Selite-kohdan jättää tyhjäksi? Varsinkin oman myynnin kohdalla on vähän vaikea keksiä, mitä siihen kirjoittaisin.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Andy »

1. Kokonaan sähköinen kirjanpito on sallittua ja tietysti kokonaan paperinen kirjanpito myös, enkä keksi miksei niiden yhdistelmäkin olisi sallittu, kunhan tositteet on selkeästi löydettävissä. Tasekirjaan kannattaa laittaa maininta näistä säilytystavoista.

2. Ihan oikealta näytti.

3. Voi jättää tyhjäksikin etenkin jatkuvasti toistuvissa peruskirjauksissa, kuten myynneissä. Itse kirjoitan selite-kenttään jotain silloin kun kirjaus on jollain tapaa erikoisempi, esimerkiksi jos jaksotan kulun seuraavan vuoden puolelle. Kalliimman hankinnan kohdalla saatan myös kirjoittaa ostetun asian selite-kenttään, jotta löydän kirjanpidosta kätevästi sen ostopäivän esim takuun voimassaolon toteamiseksi.
Reissuli
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 17:05

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Reissuli »

Kiitos nopeasta, ja selvästä vastauksesta!

Vielä yksi kysymys heräsi. Miten merkitsen kirjanpitoon, kun maksu tulee maksupalvelun, tai postiennakon kautta? Maksupalvelulta tulee siis pankkitilille tilitys kerran viikossa, joka sisältää useamman eri tilauksen maksut.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Mielestäni maksuperustetta käyttäessäsi kirjaisit nämäkin kirjanpitoon vasta silloin kun maksu niistä on saapunut nimenomaan sinulle (ei esim vielä silloin kun postiennakko on maksettu asiakkaan toimesta postille).
Reissuli
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 17:05

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Reissuli »

Näin itsekin ajattelin.
Lähinnä sitä mietin, kun monta tilausta tulee samalla maksulla. Kirjaanko jokaisen tilauksen omana tositteenaan, samaan tapaan kuin aloitusviestini kuvassa? Tällöinhän tililtä ei löydy saman suuruista maksua kuin kirjanpidosta, vaan yksi isompi könttäsumma, joka sisältää monen tilauksen maksut. Haittaako se?

Postiennakosta mietin, että tarvitseeko kirjanpidossa tulla ilmi, että maksu on tullut postiennakolla? Kirjaanko siis postiennakolla tulleet maksutkin samaan tapaan kuin aloitusviestin kuvassa, vai täytyykö niitä kierrättää jonkun eri tilin kautta?
Reissuli
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 17:05

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Reissuli »

Pähkäilin asiaa pari päivää, ja keksin tällaisen ratkaisun. Voisiko maksupalvelun kirjata näin:

Teen uuden tilin maksupalvelulle, pankkitilien alle (?).
Kun asiakas maksaa tilauksensa, kirjaan debet Maksupalvelu ja Kredit myynti.
Kun maksupalvelu maksaa minulle, kirjaan debet pankkitili ja kredit maksupalvelu.

Menisikö se näin oikein, vai sotiiko maksuperusteista kirjanpitoa vastaan?
Reissuli
Viestit: 15
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 17:05

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Reissuli »

Olisin kovin kiitollinen, jos joku osaisi vahvistaa, onko ylläoleva tapa oikein? Pitäisi päästä jatkamaan kirjanpidon tekoa pian.

Entäpä miten (viime tilikaudelta) maksetut arvonlisäverot merkitään kirjanpitoon?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

En näe mitään syytä sille, mikset voisi noin kirjata. Tilien saldot menevät oikein, mikä on tärkeintä, eikä kirjausten ajankohdissakaan tule ongelmaa.
Nektari
Viestit: 15
Liittynyt: 03 Syys 2013, 10:31

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja Nektari »

Näin voi toimia. Maksupalvelutili toimii välitilinä saapuvalle suoritukselle. Tilinpäätöshetkellä (ja mieluiten joka kuukauden päätteessä) sinulla tulee olla esittää täsmäytetty lista, että tilin saldo täsmää siihen mitä oikeasti tätä tulevaa rahaa on.

Voit esim. kerätä tilauksia johonkin exceliin tai muuhun ja laskea aina pitääkö summa paikkansa siihen mitä kirjanpidon tilillä on saldoa.
apelix
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Elo 2014, 15:01

Re: Yleisiä kysymyksiä kirjanpidosta

Viesti Kirjoittaja apelix »

Tuosta selitteestä vielä. Sehän ei liene pakolinen mutta mielestäni hyvään kirjanpitotapaan liittyvä. AsOy:n toiminnantarkastajana olen huomannut kuinka hulvattoman paljon helpompaa kirjanpidon seuraaminen olisi, jos selitteitä olisi käytetty.
Vastaa Viestiin