Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
farang59
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:55

Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Viesti Kirjoittaja farang59 »

Ostetaan Kiinasta tuotteita, jotka myydään Suomessa. Osto maksetaan euroissa heti tilaushetkellä.
Sitten kun tilaus tulee Suomeen, tulli perii arvonlisäveron. Tilaus on niin pieni, että tulli ei peri muita maksuja.

Mutta ongelma kirjanpidossa onkin nyt se, kun se tullin perimä alv ei ole 24 %, vaan jotain muuta.
Joko hiukan alle tai hiukan yli 24 %.

Eli miten kirjataan ?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Laitatko kuitin tiedot jotenkin näkyviin, niin helpottaa asian pähkäilyä. Voisiko veron perusteena olla esim yhdistelmä kahdesta eri verokannasta?
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Hei,

ero johtunee kurssieroista. Itse kirjaisin alv:n suoraan ostojen alv-saamisiin, jolloin ei tarvitse miettiä eroja.
farang59
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:55

Re: Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Viesti Kirjoittaja farang59 »

Kiitos nopeista vastauksista.

Ei ole kyse eri verokannoista, kurssieroa itsekin epäilin.

Mutta kun olen itseoppinut "kirjanpitäjä" niin tuo kirjaaminen ostojen alv-saamisiin on minulle ihan vierasta.
Eli saisinko rautalanka-version mitä asialla oikein tarkoitetaan, miten kirjataan ja aiheuttaako jotain kausiveroilmoituksessa?
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Kirjaisin siis nettokirjauksena ostosi Kiinasta "Ostot tuonti" -tilille ja tullille maksetun arvonlisäveron suoraan ostojen alv-saamisiin. Alv-saamiset tili päätetään ohjelmasta riippuen joko automaattisesti tai manuaalisesti alv-laskennassa "alv-velka" -tilille ja kausiveroilmoituksessa riville "kohdekuukauden vähennettävä vero".

Vaihtoehtoinen kirjaus: kirjaat arvonlisäverolliselle ostotilille tullin käyttämällä summalla lasketun oston ja kirjaat ostojen kurssieroihin tuon summan ja maksun erotuksen. Tuontiostot olisi kyllä hyvä pitää eri tilillä kuin ostot kotimaasta ja tämä tapa vaatisi siis arvonlisäverolliseksi koodatun "Ostot tuonti" -tilin.

Molemmilla tavoilla lopputulos on sama: kuluna on tavarasta maksamasi summa, ensinmainitulla tavalla ostotilillä ja toisella tavalla osto-ja kurssierotileillä. Molempien tapojen kohdekuukauden vähennettävässä verossa on mukana tullille maksamasi alv.
Sebastian
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Touko 2016, 07:17

Re: Ostot ulkomailta ja tullin perimä alv

Viesti Kirjoittaja Sebastian »

Piti rekisteröityä foorumille tämän kysymyksen perässä. Anteeksi vanhan aiheen nostamisesta, mutta en kehdannut tehdä uutta ja kysymys liittyy aiheeseen.

Olen Oy yksinyrittäjä ja minulla on toki oma kirjanpitäjä. Tilasin Kiinasta tavaraa joka ylittää tullirajan, mutta paketti tuli suoraan minulle perille ilman tullin puuttumista peliin. Oletan, että minun täytyy kuitenkin ilmoittaa paketista jonnekkin ja maksaa alvit ja tullit. Miten menettelen?
Vastaa Viestiin