Tilikauden aloittaminen ilman tilinpäätöstä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Tilikauden aloittaminen ilman tilinpäätöstä

Viesti Kirjoittaja Lily »

Hei!

Seuraavanlainen kysymys: minun pitäis aloittaa pienen osakeyhtiön kirjanpito vuoden alusta lähtien. Olen saanut joulukuun tuloslaskelman ja taseen sekä tammikuun kirjanpitoaineiston, mutta edellinen tekijä ei ole vielä tehnyt tilinpäätöstä. Hän sanoi, että voin aloittaa uuden tilikauden silti, summiin tulee vain muutamia pieniä muutoksia tilinpäätöksessä.

Itse vielä suht tuoreena kirjanpitäjänä olen ajatellut, että tilinpäätös pitää olla tehty ennen kuin uusi tilikausi aloitetaan. Eli pyytäisin viisaampien kommenttia tästä. Ja jos voin tehdä tammikuun kirjanpidon ja korjata tilinpäätöksen valmistuttua saldoja, miten nämä korjaukset tehdään oikeaoppisesti??

Kiitos jo etukäteen :)
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Tilikauden aloittaminen ilman tilinpäätöstä

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Hei,

tottakai voit aloittaa kirjanpidon ennenkuin edellinen tilikausi on valimis. Se on ihan normaalia, harvoin tilinpäätös on valmis, kun pitää jo seuraavaa tilikautta tehdä.

Itse tekisin edellistä tilikautta varten ihan oikean tilikauden (sen edellisen) ohjelmaan, johon syöttäisin alustavat luvut. Sitten vain tilikauden vaihdos ja aloittaisun uuden tilikauden. Kun edellinen tiliinpäätös valmistuu, syötän edelliseen tilikauteen toteutuneet luvut ja teen tilikauden avauksen uudelleen. Ainakin omilla ohjelmillani tämä onnistuu mainiosti. Näin toimien saat seuraavaan tilinpäätökseen vertailutilikauden näppärästi.
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Re: Tilikauden aloittaminen ilman tilinpäätöstä

Viesti Kirjoittaja Lily »

Heippa,

kiitos nopeasta vastauksesta :) Jotenkin näitä vielä pitää varmistella monta kertaa, että menee varmasti oikein...
Vastaa Viestiin