Yksityispanojen ja yksityisnostojen paikka tilikartassa?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Yksityispanojen ja yksityisnostojen paikka tilikartassa?

Viesti Kirjoittaja rikun »

Moi,

Minulla on nyt yksityispanot kirjattuna vastattavaa -> "oma pääoma" -> tili 223 "yksityispanot". Mihin tuo yksityisnostot pitäisi sitten kirjata, pistänkö sen samalla tavalla mutta vastaavaa -alle?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yksityispanojen ja yksityisnostojen paikka tilikartassa?

Viesti Kirjoittaja Andy »

rikun kirjoitti:Moi,

Minulla on nyt yksityispanot kirjattuna vastattavaa -> "oma pääoma" -> tili 223 "yksityispanot". Mihin tuo yksityisnostot pitäisi sitten kirjata, pistänkö sen samalla tavalla mutta vastaavaa -alle?
Yksityisnostot tili tulee myös taseen vastattavaa puolelle, mutta se vain toimii kirjausten osalta juuri päinvastoin kuin yksityispanot-tili. Eli kun laitat rahaa firmalle yksityispanona, kirjaushan menee pankkitilin debetiin ja yksityispanot-tilin kreditiin. Mutta kun päinvastoin otat rahaa pankkitililtä niin se menee pankkitilin kreditiin ja yksityisnostot tilin debetiin. Taseesta katsottuna yksityispanot toisin sanoen kasvattavat taseen loppusummaa ja yksityisnostot pienentävät. Ja pankkitilihän löytyy toiselta puolelta tasetta, eli vastaavista, joten kun kirjaukset tekee kahdenkertaisina niin vastaavaa ja vastattavaa puolen summat vastaavat toisiaan.

Pähkinänkuoressa: voit lisätä yksityisnostoille tilin taseen vastattavaa-puolelle.
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Re: Yksityispanojen ja yksityisnostojen paikka tilikartassa?

Viesti Kirjoittaja rikun »

No juu. Noin minulla ne olikin alustavasti, mutta ihmettelin vain taseen vastaavaa ja vastattavan eri määrää. Mutta se selvisikin ihan muualta :-)
Vastaa Viestiin