Ulkomaanostot, verot ja kirjanpito?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
rikun
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Touko 2009, 14:12

Ulkomaanostot, verot ja kirjanpito?

Viesti Kirjoittaja rikun »

Hei,

Olen ALV-verovelvollinen ja nyt minulla olisi edessä ensimmäisten ulkomaanostojeni kirjaaminen Tappioon. Olen ostanut tavaraa niin EU:n ulkopuolelta, kuin sisältäkin. Alla pari hieman epäselvää esimerkkitapausta itselleni:

Esimerkki 1:

Ostin valokuvaustarvikkeita 30 eurolla Hong Kongista. Kirjasin sen tappioon pienhankinnat alv 0% tilille, onko tämä oikein? Veroahan en missään vaiheessa tuosta ole joutunut maksamaan, koska se jäi arvoltaan riittävän pieneksi.

Esimerkki 2:

Ostin myös Hong Kongista videokameran 800 eurolla. Merkitsin myös tämän pienhankinnat alv 0% tilille, koska maksoin verot ostosta vasta myöhemmin tullissa ja siitä minulla on eri tosite kirjanpidossa. Tullin tositteesta teen erillisen viennin, johon teen myös sitten samansuuruisen vähennyksen kuin maksamani veron summan. Onko tämä oikein?

Esimerkki 3:

Ostin Isosta-Britanniasta valokuvaustarvikkeita noin 70 eurolla. Tarjosin myyjälle VAT-numeroani, mutta hän ei vähentänyt veroa kaupan yhteydessä. Minulla on kuitti, johon on merkitty erikseen tavaran arvo ja 15% VAT. Voinko vähentää tämän jotenkin, vai kärsinkö summan nahoissani, koska myyjä ei sitä valmiiksi voinut jostakin syystä vähentää...?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ulkomaanostot, verot ja kirjanpito?

Viesti Kirjoittaja Andy »

rikun kirjoitti:
Esimerkki 1:

Ostin valokuvaustarvikkeita 30 eurolla Hong Kongista. Kirjasin sen tappioon pienhankinnat alv 0% tilille, onko tämä oikein? Veroahan en missään vaiheessa tuosta ole joutunut maksamaan, koska se jäi arvoltaan riittävän pieneksi.
Tämä on silloin aivan oikein.
rikun kirjoitti: Esimerkki 2:

Ostin myös Hong Kongista videokameran 800 eurolla. Merkitsin myös tämän pienhankinnat alv 0% tilille, koska maksoin verot ostosta vasta myöhemmin tullissa ja siitä minulla on eri tosite kirjanpidossa. Tullin tositteesta teen erillisen viennin, johon teen myös sitten samansuuruisen vähennyksen kuin maksamani veron summan. Onko tämä oikein?
Mielestäni tämäkin on oikein. Kirjaamalla varsinainen tuotteen 0% tilille osoitat että kyseinen tosite ei ole sisältänyt arvonlisäveroa. Sitten kirjaat varsinaisen veron osuuden suoraan hankintojen alv-saamisiin omana tositteenaan (esim. per hankintojen alv saamiset an kassa). Tällöin lopputuloksen pitäisi olla laskennallisesti mielestäni aivan oikein. Käytätkö alveissa netto- vai bruttokirjausmenettelyä?
rikun kirjoitti:
Esimerkki 3:

Ostin Isosta-Britanniasta valokuvaustarvikkeita noin 70 eurolla. Tarjosin myyjälle VAT-numeroani, mutta hän ei vähentänyt veroa kaupan yhteydessä. Minulla on kuitti, johon on merkitty erikseen tavaran arvo ja 15% VAT. Voinko vähentää tämän jotenkin, vai kärsinkö summan nahoissani, koska myyjä ei sitä valmiiksi voinut jostakin syystä vähentää...?

Tässä tapauksessa voisit hakea veroa takaisin siitä EU-maasta johon olet sen maksanut, mutta valitettavasti summa taitaa jäädä liian pieneksi jotta hakemusta käsiteltäisiin.

Verottajan sivuilta löytyy lisää ohjeita tästä asiasta:

--> mene http://www.vero.fi
--> klikkaa vasemman reunan valikosta kohtaa "vero-ohjeet"
--> klikkaa kohtaa "arvonlisäverotus"
--> klikkaa kohtaa "kansainvälinen kauppa"
--> klikkaa kohtaa "Arvonlisäveron palauttaminen suomalaiselle elinkeinonharjoittajalle muissa EU-maissa sekä Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä" ja lataa kyseinen PDF-tiedosto koneellesi katselua varten.


"Palautuksen minimimäärä:

Jos hakemus koskee ajanjaksoa, joka on lyhyempi kuin kalenterivuosi mutta vähintään kolmen kuu-
kauden pituinen, palautettavan määrän on oltava vähintään EUR 200. Jos kyseinen ajanjakso käsit-
tää yhden kalenterivuoden tai kalenterivuoden lopun, pienin palautettava määrä on EUR 25."

En ihan heti ymmärtänyt itse mitä tuolla tarkoitetaan, mutta verotoimiston edustaja selvensi, että jos palautusta hakee menneeltä kalenterivuodelta (tässä tapauksessa 2008) niin alaraja on 25 €. Jos sen sijaan palautusta haetaan kuluvalta kalenterivuodelta (2009) niin alaraja on 200 €.
Vastaa Viestiin