Tilikarttaan lisäys

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
kikka
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2009, 11:08

Tilikarttaan lisäys

Viesti Kirjoittaja kikka »

Hei!

Yhdistyksemme tilikarttaan lisättiin kassatili. Pankkitilin numero oli 100. Kassatilin numeroksi laitettiin 110. Menikö väärin, koska taseessahan käteisvarat ovat ennen pankkisaamisia?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilikarttaan lisäys

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Onko käytössäsi sellainen kirjanpito-ohjelma, joka osaa tehdä taseen ns. virallisessa muodossa verottajaa varten? Kysyn tätä koska itse käytän Tappiota ja olen luonut tilikarttani alusta pitäen itse. Olen joutunut matkan varrella lisäilemään siihen uusia tilejä ja niille antamani numerot olen päättänyt ihan itse (en ole siis katsonut mitään virallisia malleja), koska olen pitänyt tärkeimpänä sitä että tilit päätyvät oikeille puolille taseessa ja tuloslaskelmassa, enkä niinkään tilille antamaani numeroa. Tilinpäätöksessä (jossa pitää laatia tase virallisen kaavan mukaan) olen sitten vain poiminut lukemat oikeilta tileiltä ihan erilliseen Word-tiedostoon, jotta ne menisivät virallisella tavalla.

Toisin sanoen, jos et käytä sellaista kirjanpito-ohjelmaa, josta saat suoraan virallisen taseen tilinpäätöksessä (vaan joudut sen joka tapauksessa laatimaan käsipelillä) niin en sanoisi että tilien numeroilla on hirvittävän suurta merkitystä (kunhan vain päätyvät oikeille puolille tasetta ja tuloslaskelmaa). Toki tietty logiikka on syytä pitää hommassa mukana, ettei tilejä numeroi kuitenkaan ihan täysin mielivaltaisesti.

Mitäs mieltä muut ovat asiasta?
kikka
Viestit: 8
Liittynyt: 13 Heinä 2009, 11:08

Re: Tilikarttaan lisäys

Viesti Kirjoittaja kikka »

Onko käytössäsi sellainen kirjanpito-ohjelma, joka osaa tehdä taseen ns. virallisessa muodossa verottajaa varten?

Meillä tehdään kirjanpito käsin ja niinpä siis tuloslaskelma ja tasekin. Eli siis numero voi olla tuo 110.

Miten nyt noita kassatilin varoja käsitellään kirjanpidossa? Pitääkö tehdä jokin erillinen kassakirja? Tarkoitus on pitää hallituksen päättämä summa käteisvaroina. Kun nyt saimme järjestämästämme tapahtumasta myyntituloja, kirjaammeko ne kassatilille kahdenkertaista kirjanpitoa käyttäen eli Per Kassatili an Muut myyntitulot (yhdistyksellä ei ole muita tulotilejä kuin tuo) vaiko vain kassakirjaan tuloksi eli debet-puolelle? Ja kun yksityisille henkilöille, jotka ovat ostaneet tavaroita tapahtumaan, maksetaan kuittia vastaan heidän ostoksensa, niin kirjataanko ne Per ko. menotili an Kassatili vai kassakirjaan vain kredit-puolelle?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tilikarttaan lisäys

Viesti Kirjoittaja Andy »

kikka kirjoitti: Meillä tehdään kirjanpito käsin ja niinpä siis tuloslaskelma ja tasekin. Eli siis numero voi olla tuo 110.
Kyllä voi, tilien numeroinnista ei ole tarkkaa lakia, eli ne voi periaatteessa päättää itse. Kunhan muistaa että tilikartta on tietysti oltava olemassa ja että tilinpäätöksessä pitää laittaa luvut oikeille paikoille, sekä pitää huolen että jokainen tili menee oikelle puolelle tuloslaskelmassa ja taseessa, niin ongelmia ei pitäisi tulla.
kikka kirjoitti: Miten nyt noita kassatilin varoja käsitellään kirjanpidossa?
Kassatili toimii samalla tavalla kuin sekkitilikin, eli rahat lisääntyvät debetiin ja vähenevät kreditiin.
kikka kirjoitti: Pitääkö tehdä jokin erillinen kassakirja?
Kannattaa ehdottomasti tehdä, se voi olla vaikka ihan vain excel-taulukko tai paperilista josta käy ilmi kassatapahtumat. Jos kassasta lainataan rahaa jäsenille hankintoja varten, niin on tärkeää kirjata summa, päivämäärä ja nimi ylös. Kassasta rahaa ottanut henkilö tuo sitten saamaansa rahaa vastaan kuitit hankinnasta ja palauttaa kassaan yli jääneet rahat. Painotan että tästä kannattaa huolehtia alusta asti huolellisesti ja todella vaatia ne kuitit vastineeksi kassarahoista. Muuten homma lähtee helposti hanskasta ja kuitit viipyvät ties missä.
kikka kirjoitti: Tarkoitus on pitää hallituksen päättämä summa käteisvaroina. Kun nyt saimme järjestämästämme tapahtumasta myyntituloja, kirjaammeko ne kassatilille kahdenkertaista kirjanpitoa käyttäen eli Per Kassatili an Muut myyntitulot (yhdistyksellä ei ole muita tulotilejä kuin tuo) vaiko vain kassakirjaan tuloksi eli debet-puolelle? Ja kun yksityisille henkilöille, jotka ovat ostaneet tavaroita tapahtumaan, maksetaan kuittia vastaan heidän ostoksensa, niin kirjataanko ne Per ko. menotili an Kassatili vai kassakirjaan vain kredit-puolelle?
Debet ja kredit kirjaukset tehdään kassatilille aivan kuten ehdotitkin. Toimii siis samalla periaatteella kuin sekkitili mutta rahat ovat vain käteisen muodossa.
Vastaa Viestiin