Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
Killi
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Loka 2010, 21:35

Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Killi »

Heipä hei!

Pistin toiminimen itselleni, sillä teen keikkahommia eräälle yrittäjälle. Hän haluaa antaa toimeksiannon toiminimelle eikä palkata työntekijää, koska sivukuluja tulee niin paljon.

No, minä nyt sitten mietin että miten osaan hinnoitella palveluni siten, että siitä vielä jää käteenkin jotain. Olen sivutoiminen yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tarjoan immateriaalista palvelua. Mitä kuluja minun pitää ottaa huomioon kun teen päätöstä hinnoittelusta? Minulla on tiedossa määrä, jonka vähintään haluan nettona saada käteen. En ole alv-velvollinen, mutta alv on hyvä laskea tuohon halutun palkkion päälle mikäli mun toiminta lähteekin tästä kasvuun ja ilmoittaudun alv-velvolliseksi; pitää olla pätäkkää maksaa ko. maksut pois.

Toivottavasti joku osaisi auttaa, tämä on tosi hankalaa kun en osaa tuota hinnoittelua ajatella...pelkään, että jätän siitä jotain olennaista huomioimatta.
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Mikäli haluat, että sinulle jää käteen esim 10€, laskuta vähintäin 15€ ( + alv 23% ). Eli kerro haluamasi summa vähintäin 1,5 mieluummin 2:lla. Toki kaikki nyt riippuu siitä paljonko sinulla on henk.koht. vero-% ja paljonko maksat YELiä ja muita vakuutus yms. maksuja.

Itse teen osa-aikaisesti eräälle tavaratalolle taloushallinnon tehtäviä. Yritys maksaa laskulla 1,5 + alv 23% mitä maksaisi vastaava työntekijä jos olisi yrityksen palkkalistoilla.

Suosittelisin kyllä sinua harkitsemaan vakavasti alv-velvolliseksi ryhtymistä, siitä myös toimeksiantajasi hyötyisi saadessaan vähentää alvit. Entä oletko ennakonpidätysrekisterissä ?
Killi
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Loka 2010, 21:35

Re: Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Killi »

oh40 kirjoitti:Mikäli haluat, että sinulle jää käteen esim 10€, laskuta vähintäin 15€ ( + alv 23% ). Eli kerro haluamasi summa vähintäin 1,5 mieluummin 2:lla. Toki kaikki nyt riippuu siitä paljonko sinulla on henk.koht. vero-% ja paljonko maksat YELiä ja muita vakuutus yms. maksuja.
Kysyin tätä verotoimistosta, mutta täti siellä sanoi, ettei veroprosentilla ole mitään merkitystä...ihmettelin tätä. Nimittäin minulla on ns. virallinen verokortti sekä sivutyökortti. Kumpaa pitäisi käyttää? Tähän en tosiaan saanut vastausta verotoimistosta edes vaikka kysyin... Mitä tuohon 1,5 kertoimeen kuuluu? Siis mitä se kattaa, sivukuluja tms?
YELin piiriin en kuulu koska tulo tulee olemaan pieni ja vakuutus tulee hoitumaan kattoyhdistyksen kautta, joten sitäkään en tarvi - vielä.

oh40 kirjoitti:Suosittelisin kyllä sinua harkitsemaan vakavasti alv-velvolliseksi ryhtymistä, siitä myös toimeksiantajasi hyötyisi saadessaan vähentää alvit. Entä oletko ennakonpidätysrekisterissä ?
Kysyin tätäkin mutta koska mun tulot tulevat olemaan todella minimaaliset (sivutoiminen olen ja yksi ainoa asiakas, keikkahommia) niin ei kannata siihen mennä - vielä. Siis jos saan toiminnan kasvamaan niin siinä tapauksessa kyllä mutta ainakaan pariin ensimmäiseen vuoteen tuskin tulee näin käymään. Ennakonpidätysrekisterissä tulen olemaan, saan tunnuksen ja tarvittavat ensi viikon aikana. :)
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Veroprosentilla ei olekkaan mitään merkitystä, koska koko vuosi katsotaan sinulle henkilökohtaisella tasolla eli oletko maksanut tarpeeksi vai et veroja. Onpa tätä nyt hankalaa kertoa :? . Ehkäpä joku nyt osaisi kertoa sinulle selkeämmin kuin minä.
Anssi85
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Syys 2010, 16:11

Re: Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Anssi85 »

Killi kirjoitti:Heipä hei!

Pistin toiminimen itselleni, sillä teen keikkahommia eräälle yrittäjälle. Hän haluaa antaa toimeksiannon toiminimelle eikä palkata työntekijää, koska sivukuluja tulee niin paljon.

No, minä nyt sitten mietin että miten osaan hinnoitella palveluni siten, että siitä vielä jää käteenkin jotain. Olen sivutoiminen yksityinen elinkeinonharjoittaja ja tarjoan immateriaalista palvelua. Mitä kuluja minun pitää ottaa huomioon kun teen päätöstä hinnoittelusta? Minulla on tiedossa määrä, jonka vähintään haluan nettona saada käteen. En ole alv-velvollinen, mutta alv on hyvä laskea tuohon halutun palkkion päälle mikäli mun toiminta lähteekin tästä kasvuun ja ilmoittaudun alv-velvolliseksi; pitää olla pätäkkää maksaa ko. maksut pois.

Toivottavasti joku osaisi auttaa, tämä on tosi hankalaa kun en osaa tuota hinnoittelua ajatella...pelkään, että jätän siitä jotain olennaista huomioimatta.
Kannattaa hinnoitella, niin, että sinulla on varaa maksaa kuukausittaiset kulut:
1. Yrittäjäeläke YEL
2. Kuukauden alv (myynti - ostot)
3. Mahdolliset matkakustannukset kun kuljet sinne ja takaisin
4. Omat yksityiset kulusi(vuokra, ruoka, puhelin yms.) Nämä menee yksityisottoihin.
5. Ennakkoverot(Tää tulee joko kerran vuodessa, 3kk:n välein tai muuna välinä. Ihan miten oot sopinu verottajan kanssa.)
6. Haluatko että jotain jää vielä käteen näiden jälkeenkin. Joku lisä siis vielä.

Hinta on työ + sen kulut + alv

Tietenkin tähän vaikuttaa paljon, mitä oot sopinu sen asiakkaan kanssa jo.
Auria
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 18:13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Toiminimellä laskutus / hinnoittelu

Viesti Kirjoittaja Auria »

Muista ottaa hinnoittelussa sekin huomioon, että koska laskuttat vain sellaisesta ajasta kun olet töissä ei rahaa tule jos olet sairaana tai lomalla.
Millaisen tilitoimiston sinä valitset?
www.auriayrityslaskenta.fi
Vastaa Viestiin