Allekirjoitus matkalaskussa

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
nish
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2010, 14:09

Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja nish »

Hei! Osaisiko joku neuvoa kun olen saanut kahdenlaista ohjetta.
Eli voiko matkalaskun laatia niin, että sen postittaa sähköpostilla ilman konkreettista allekirjoitusta? Matkalaskussa kuitenkin löytyy kaikki henkilötunnukset, alkamis- ja päättymisajat yms vaatimukset mitä kuuluu ollakin.
Minulle on kerrottu, että kirjanpitolain mukaan olisi pakko olla allekirjoitus - toinen kirjanpitäjä taas on hyväksynyt sähköisen version ilman allekirjoitusta.
Yritin etsiä tuota tietoa netistä kirjanpitolaistakin, mutta en löytänyt.
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Itse en kyllä henkilökohtaisesti hyväksy matkalaskuja, ellei niitä korvauksen saaja ole henk.koht. allekirjoittanut.
nish
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2010, 14:09

Re: Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja nish »

Mutta onko tuo siis kirjanpitäjäkohtainen päätös vai määritteleekö sen joku pykälä?
Kuinka sitten sähköiset matkalaskut (täytetään esim. netissä), joita joillain yrityksillä on, menevät kirjanpitoon ja verottajalle läpi?
Tuosta asiasta on kahta käytäntöä niin siksi mietin tätä asiaa.
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja Marella »

Vaatisin allekirjoitetun version matkalaskusta.

Minulla ei ole kokemusta sähköisistä matkalaskuista, tarkoitatko esim Econetia jonne matkalaskut voi syöttää? Tuollaisen laskun hyväksymisperuste voisi olla se, että palveluun pitää kirjautua omilla henk.koht. tunnuksilla joka vastaa allekirjoitusta?
nish
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2010, 14:09

Re: Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja nish »

Olen kyllä allekirjoittanut matkalaskut lähes aina, mutta tosiaan kun olen kuullut, että "kirjanpitolaki edellyttää matkalaskun allekirjoituksella" niin sitä jäin miettimään määritteleekö tosiaan kirjanpitolaki tuollaista? Tuo lause ei meinaan tullut kirjanpitäjän suusta.
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Kirjanpitolain vaatimukset täyttyvät, jos tositteet on päivätty ja numeroitu. Verotuksessa säädetään matkakustannusten korvauksista ennakkoperintäasetuksessa (3:17§).
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
nish
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2010, 14:09

Re: Allekirjoitus matkalaskussa

Viesti Kirjoittaja nish »

Kiitos! Tämän halusinkin tietää!
Vastaa Viestiin