OY / Yksityisnostot / "palkka"

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
Teppu
Viestit: 18
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 15:11

OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Miten toimia tapauksessa, jossa yrittäjä ei lukuisista huomautuksista huolimatta ymmärrä/halua ymmärtää, ettei hän voi tehdä esim. OYn pankkikortilla henkilökohtaisia ostoja tai maksaa oyn tililtä muita kuin yrityksen laskuja. Olen kirjannut nämä muihin lyhytaikaisiin lainoihin (samalle tilille myös käteisostot, joten tämä on ikäänkuin kassatili), joka kuitenkin tilikauden loputtua näyttää useita tuhansia miinusta, joten sellaisenaan ei taida mennä mitenkään läpi.

Voinko tehdä tämän tilin nostoista palkkanoston (yrittäjä ei ole nostanut palkkaa yrityksestä lainkaan), josta kirjaan osan palkkamenoiksi ja osan (ennakonpidätys) siirtoveloiksi. Jonkunlainen palkkalaskelmahan tästä täytyy myös tehdä, yrittäjä ei ole YEL-velvollinen koska palkkarajat eivät ylity, joten voiko summasta pidättää pelkästään ennakonpidätyksen?

Vai mitä muita vaihtoehtoja tuon "lainan" järkevöittämiseksi olisi?
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Et voi kirjata asiakkaallesi palkkaa, jos hän ei sinun niin halua tekevän. Lähetä hänelle dokumentoidusti ohjeet ja neuvot siitä, kuinka tulisi menetellä. Jos hän ei niistä huolimatta halua tehdä oikein, riski on hänen. Eri asia sitten on, haluatko hoitaa hänen yritystään jos hän rikkoo lakia.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Teppu
Viestit: 18
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 15:11

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Hänelle siis käy "mikä vaan" ratkaisu asiaan, voidaan kirjata myös palkkana. Ja palkalle on kyllä sinänsä ihan perustetta, että työtä on kuitenkin tehty jatkuvasti nostamatta palkkaa. Lähinnä ongelma on, etten oikein tiedä miten sen näin jälkikäteen junailisi..
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Saman asian kanssa tulee painittua. Olen kirjannut saamisiksi osakkailta/omaisilta.
Teppu
Viestit: 18
Liittynyt: 31 Maalis 2010, 15:11

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Mutta tuleeko tuosta ongelmia, kun summa on kuitenkin aika suuri, n. 5000 €? Esim. osakepääoma on minimi eli 2500€ ja tuloskin aika vaatimaton, joitain tuhansia euroja...
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Teppu kirjoitti:Hänelle siis käy "mikä vaan" ratkaisu asiaan, voidaan kirjata myös palkkana. Ja palkalle on kyllä sinänsä ihan perustetta, että työtä on kuitenkin tehty jatkuvasti nostamatta palkkaa. Lähinnä ongelma on, etten oikein tiedä miten sen näin jälkikäteen junailisi..
Voit periaatteessa kirjata koko tilin saldon palkaksi perimättä ennakonpidätystä. Verottaja perii sen sitten jälkikäteen, jos aiheellista. Tai sitten perit ja kirjaat jonkunverran ennakkoakin. Todennäköisesti hänellä kuitenkin on muita tuloja, joten "oikeaa" veroa on mahdoton laskea etukäteen. Sotumaksu tulee kuitenkin maksaa ja ilmoittaa.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

oh40 kirjoitti:Saman asian kanssa tulee painittua. Olen kirjannut saamisiksi osakkailta/omaisilta.
Tätä menettelyä ei voi suositella. Osakkaalta saamisiksi kirjattu summa tulee ilmoittaa veroilmoituksella ja siitä pitää maksaa pääomatulovero. Lisäksi nykyisen osakeyhtiölain mukaan osakaslainan tulee aina olla yrityksen liiketoiminnan kannalta perusteltu. Tämä tekee käytännössä kaikista osakaslainoista laittomia.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Teppu kirjoitti:Mutta tuleeko tuosta ongelmia, kun summa on kuitenkin aika suuri, n. 5000 €? Esim. osakepääoma on minimi eli 2500€ ja tuloskin aika vaatimaton, joitain tuhansia euroja...
Tulee, jos oma pääoma menetetään.

http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/os ... minen.html
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja oh40 »

http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.n ... enDocument

Tämä olikin mielenkiintoinen aihe, josta on nyt pakko ottaa enemmän selvää.
Itse kun olen kirjannut osakkaille saamiset, niin kummasti on heti seuraavana palkanmaksu kertana kuitattu pois.

Eli nyt mihin tuo oikeasti kuuluu kirjata, koska olen huomannut, että kaikki jotka ovat tehneet vuosia kirjanpitoja laittavat sen aina saamisiin. Kertokaa viisaammat. :D
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

oh40 kirjoitti:http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.n ... enDocument

Tämä olikin mielenkiintoinen aihe, josta on nyt pakko ottaa enemmän selvää.
Itse kun olen kirjannut osakkaille saamiset, niin kummasti on heti seuraavana palkanmaksu kertana kuitattu pois.
Tarkkana pitää tosiaan olla :)

Tilikauden kuluessa saamiset osakkailta eivät ole niin vakava asia, mutta tilinpäätöksessä niitä ei pidä olla. Vippaskonsteilla kikkailu kuitenkin aiheuttaa todellisen veroriskin. Esim. menettely, jossa juuri ennen tilinpäätöstä siirretään yrityksen tilille osakaslainan kuittaava summa ja tilinpäätöksen jälkeen nostetaan se taas pois johtaa todennäköisesti peiteltyyn osingonjakoon.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
oh40
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 16:24

Re: OY / Yksityisnostot / "palkka"

Viesti Kirjoittaja oh40 »

Ei ole onneksi vielä tullut tilannetta, että olisi ollut saamisia yli tilikauden, mutta tulee sekin päivä vielä eteen. Aika hyvin olen saanut kaikilta kuitattua pois yrityksen saamiset tällä menettelyllä vaikka nyt en kyllä tiedä olenko ihan oikeasti tehnyt niin kuin saisi tehdä.
Vastaa Viestiin