Bändin palkat

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
kapa21
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 16:09

Bändin palkat

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

Hei

Laskutan toiminimelläni orkesterimme keikat ja maksan muille soittajille palkan. Oma osuuteni jää toiminimelle. Palkat hoidan palkka.fi kautta. Ongelmana on palkkojen tasapuolinen laskeminen. Eli tarkoitus on, että kaikki saavat saman bruttopalkan(myös minä). Osaisiko joku neuvoa laskutavan, jolla tähän päästään? esim. jos laskutan ravintolalta 900e. Orkesterissa on viisi soittajaa(minä mukaan lukien) ja jokaiselle voi maksaa kokopäivärahan.

Olen tuota pyöritellyt, mutta en pääse järkevään lopputulokseen. Joko muille tulee isompi brutto-osuus tai sitten minulle.

Kiitos.

Kapa
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Bändin palkat

Viesti Kirjoittaja Uitto »

kapa21 kirjoitti:Hei

Laskutan toiminimelläni orkesterimme keikat ja maksan muille soittajille palkan. Oma osuuteni jää toiminimelle. Palkat hoidan palkka.fi kautta. Ongelmana on palkkojen tasapuolinen laskeminen. Eli tarkoitus on, että kaikki saavat saman bruttopalkan(myös minä). Osaisiko joku neuvoa laskutavan, jolla tähän päästään? esim. jos laskutan ravintolalta 900e. Orkesterissa on viisi soittajaa(minä mukaan lukien) ja jokaiselle voi maksaa kokopäivärahan.

Olen tuota pyöritellyt, mutta en pääse järkevään lopputulokseen. Joko muille tulee isompi brutto-osuus tai sitten minulle.

Kiitos.

Kapa
Täysin tasapuolista siitä ei saa millään. Jos yrität laskea täysin oikean kertoimen palkan sivukuluille, voi sinulle tulla myöhemmin yllätyslaskuja jos bändiläiset vaativat lomapalkkaa tms. Sinun tulee tietenkin saada hieman isompi osuus riskistä ja palkkojen laskemiseen käyttämästäsi ajasta johtuen.

Itse olen vastaavassa tilanteessa aikoinaan tehnyt siten, että jos esim. palkkakerroin olisi tiukasti laskien 1,3, niin olen maksanut bruttopalkan kertoimella 1,4 tai 1,5 (ei sisällä lomia). Huomaa että jos näitä palkkoja on vuodessa useampia, joudut ottamaan vakuutuksia yms. Eli laske palkkakertoimeen pelivaraa.

Esimerkiksi sinun esimerkkisi olisi 900 / 5 = 180 e per naama. Tästä vähennetään päiväraha 40 e ja loppuosan 140 e maksat palkkakertoimella 1,5, jolloin bruttopalkka on 93,33 euroa.


Huom. En ota mitään vastuita noista kertoimista, siitä on aikaa kun olen maksanut palkkoja ulkopuolisille, joten en muista nykypäivän suoria kuluja.
kapa21
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 16:09

Re: Bändin palkat

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

Hei ja kiitos vastauksesta.

Täytyy varmaan hylätä vaatimus täysin tasapuolisesta maksusta. Pientä korvausta täytyy näköjään itselle jättää :) Alun pitäen lupasin noita laskutuksia ja palkanmaksuja hoitaa, kun ulkopuoliset ottivat vähintään sen 10% keikkaliksasta. Vakuutus, yms. maksut peritään sitten erikseen, kun minulla ei muita palkollisia ole niin se on helppo jyvittää.

yt. Kapa
Controller
Viestit: 14
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 14:25

Re: Bändin palkat

Viesti Kirjoittaja Controller »

Kyllä minäkin olisin Uiton kanssa samoilla linjoilla - tuossahan on lähtökohtaisesti sama bruttopalkka kaikille (180), mutta käteen jäävä osuus riippuu sitten toteutuksesta.
Vastaa Viestiin