Lomapalkkavarauksen kirjaus kuukausittain

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
Lily
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Loka 2012, 14:04

Lomapalkkavarauksen kirjaus kuukausittain

Viesti Kirjoittaja Lily »

Hei!

Nyt olisi yrityksessämme tarkoitus jaksottaa lomapalkat kuukausittain, jottei tilinpäätöksessä tulisi niin isoa summaa kerralla. Yritin tuossa tutkailla, miten tehdään oikeaoppisesti.. En oikein löytänyt selkeää ohjetta. Itse pähkäilin, että laskisin jonkin prosenttisumman mukaan (löysin sellaisen kuin 16.67 %) lomapalkkasumman, kirjaisin sen lomapalkkoihin ja taseeseen lomapalkkavelkoihin.. Ja kun lomapalkat maksetaan, veloista pois. Mutta meneekö tämä näin oikein?

Löysin tällaisen ohjeen ja menin jo sekaisin, että miten tämä nyt kuuluu tehdä:

http://www.mertim.fi/Lomapalkkojen%20ja ... ksotus.pdf
Usvatar
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Maalis 2014, 20:04

Re: Lomapalkkavarauksen kirjaus kuukausittain

Viesti Kirjoittaja Usvatar »

Minun mielestä "oikeaoppisesti" menee jotenkin näin; ainakin näin itse merkitsen.

Tili "lomapalkkojen jaksotus" + (debet)
Tili "lomapalkkojen sos. kulut" + (debet)
Tili "lomapalkkavelka (siirtovelat)" - (kredit)

Lomapalkat kirjaan normaalisti sen mukaan mitä on maksettu, tilille "lomapalkat". Vastatilinä ei ole velkatili, vaan ihan rahatili. Se mitä kautta se lomapalkkavelka vähenee on kun kirjataan kuukausittain lomapalkkavelka, niin siinä sinä kuukautena kun on lomia pidetty niin lomapalkkavelkaseuranta (sen "päättyneen lomankertymisvuoden lomapalkka / lomaraha) pienenee vastaavasti. (Eli purkautuu ns. tulona tuloslaskelmaan, joka sitten pienentää taas sitä samana kuukautena kuluksi kirjattua maksettua lomapalkkaa).

Toivottavasti osasin selittää edes jotenkin selkeästi.

Siis, itse teen niin että joka kuukausi puran edellisen kuukauden lomapalkkavelan (vastakirjauksin) ja kirjaan kyseisen kuukauden uuden lomapalkkavelan.

Sitä mikä on se määrä mikä sinun pitää kirjata... onkin vähän vaikeampi sanoa. Se riippuu palkasta, tesistä ym. työsuhteen laadusta. Esim. jossain tietyissä voi olla että ansaitsee lomaa (rahaa) 9 tai 11.5% vuosiansioista... (En muista tarkkaan oliko nuo ne prosentit. En laske palkkoja). Kuukausipalkkaisten osalta lienee helpompi kun katsoo että montako lomapäivää ansaittu, (olikohan kuukausipalkan jakaja joku 25...?) mikä on päiväpalkan määrä ja paljonko siitä tulee lomapalkkavelkaa ja 50% lomaraha siitä... Palkka.fi tai joku jos ottaa käyttöön osaa noita varmaan laskea.
(Lisäksi tietysti lomapalkan sos. kulut yrityksen maksamien prosenttien (TyEl, tapaturmavakuutus, ryhmähenkivakuutus, työttömyysvakuutus ja sotu) mukaan.)

Siis... lomapalkan kirjaaminen kuukausittainhan ei ole sen kummempaa kuin sen kirjaaminen kerran vuodessa tilinpäätökseen... Saman laskennanhan joudut tekemään silloin... Nyt vain 11 kertaa useammin ;)
Vastaa Viestiin