Lounassetelit kirjanpidossa

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
jarnooksanen
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Helmi 2013, 20:52

Lounassetelit kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja jarnooksanen »

Hei,

Olen aloittelevat Oy-yrittäjä. Siis osake-yhtiö, ja itse olen ainoa "työntekijä" ja YELin piirissä.

Tilasin juuri Luottokunnalta 8EUR arvoisia lounasseteleitä 60kpl. Enää tarvitsee kirjata nämä kirjanpitoon ja palkanmaksuun.

1) Voinko merkitä oston kuluiksi? Maksan Luottokunnalle 8EUR*60kpl = 480 EUR + 13 EUR käsittelyä

2) Kun maksan itselleni palkkaa niin tuleeko siellä tehdä myös jotain, käytän palkka.fi:tä joten itse palkanmaksu tulee suht' automatisoidusti, kunhan tietää mitä merkkaa.. :)

3) Onko jotain muuta mitä pitää ottaa huomioon (paitsi ettei tilaa yli 21kpl lounareita / kk...)

Jarno Oksanen
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Lounassetelit kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja myokymia »

1) voit merkitä luottokunnan maksun liiketoiminnan muiden kulujen alle, käytetystä tilikartasta riippuen esim lounassetelit tilille.

2) Palkkalaskelmaan tulee merkitä luontoisetuna 5,90 €/lounasseteli (2013 kun työnantajan kulut per ateria ovat välillä 5,90-9,70). Esim jos olet ottanut yritykseltä 20 lounasseteliä, luontoisedun verotusarvo 5,90*20=118. En ole palkka.fi:tä käyttänyt, mutta siellä on varmasti oma kohta luontoiseduille.

Toinen vaihtoehto on, että maksat yritykselle 5,90 euroa/lounari, jolloin sinulle ei tule luontoisetua koska olet maksanut niistä verotusarvon verran työnantajalle. Tämä pitää myös merkitä palkanlaskentaan, jotta tulee vuosi-ilmoituksella esiin. Ehkä joku palkka.fi:tä käyttänyt osaa neuvoa miten tämä sinne tulee.
jarnooksanen
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Helmi 2013, 20:52

Re: Lounassetelit kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja jarnooksanen »

Kiitos vastauksesta! Selkeämpää, selvittelen tuota Palkka.fi:tä lisää.

T.s. minun tullee toimia nyt niin laajennan vain tilikarttaani siten että luon uuden Lounassetelit-tilin jonne kirjaan ostokset. Käytän Bookmastersin Oy-oletustilipohjaa, kuuluuko Lounassetelit-tili paremmin Luontoisetujen "alitiliksi" vai tuonne "Muut liiketoiminnan menot"-alle?

Vaikka lienee väärä ryhmä kysyn jatkona viestiin, voiko Oy myös vähentää tuon kulun (tulo)verotuksessaan? T.s. voiko Oy kirjata Lounassetetelit-tilin arvon liiketoiminnan muihin kuluihin (tai henkilöstökuluihin)?
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Lounassetelit kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Lounassetelit muiden liiketoiminan kulujen ryhmään esim luonassetelit tai muut vapaahetoiset henkilökuntamenot -tilille. Muuten luontoisetuja ei tarvitse kirjata kirjanpitoon: http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.n ... enDocument
Kirjanpitolautakunnan lausunto

Kirjanpitovelvollisen työnantajan palkansaajille antamien luontoisetujen raha-arvoja ei merkitä menonsiirtoina eikä muinakaan liiketapahtumina kirjanpitoon. Luontoiseduista tehdään sitä vastoin merkinnät ennakkoperintälaissa tarkoitettuun palkkakirjanpitoon.

Luontoisetujen raha-arvojen seurantaa varten voidaan kirjanpidon puitteisiin avata sellaiset kirjanpitovelvollisen sisäistä laskentaa palvelevat tilit, joita ei käytetä liiketapahtumien kirjaamiseen ja joiden saldoja ei päätetä tilinpäätöstileille. Tällaiset tilit ja niille tehdyt merkinnät on selkeästi erotettava kirjanpitolain vaatimasta kirjanpidosta.
Toki lounassetelien hankinta on vähennyskelpoinen kuluna. Arvonlisäveroa ei voi vähentää.
Vastaa Viestiin