Palkkakirjauksista

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
Suttu
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Syys 2012, 20:35

Palkkakirjauksista

Viesti Kirjoittaja Suttu »

Kertakaikkiaan apua nyt kun oma pää räjähtää :shock:

Kertokaa minulle, miksi palkkakirjauksessa TyEL-maksujen työnantajan osuus on kirjattu tuloslaskelmaan?
Siis vaikka TyEL-maksuja ei ole vielä maksettu, niin tuo pyörii vähentämässä tulosta - miksi?

Tässä esimerkki:

Pankkitili K 11992,00
Enn.pid.velka K 2938,33
Sotumaksuvelka K 336,51
TyEL maksuvelka K 3139,18
Jäsenm.velka K 163,46
TA:n pakoll.vak K 222,30

KK-palkat D 15914,98
TyEL maksut D 2398,82
Sotumaksut D 336,51
Tyött.vak.maks D 141,47

Onko tuo kirjaustapa oikein? Tulin "toisen jäljille", enkä oikein ymmärrä hirveästi palkkakirjauksista muutenkaan.
Osaisiko joku vääntää rautalangasta?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Palkkakirjauksista

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Velvoite työeläkemaksujen maksamiseen syntyy jo palkkojen maksukuukautena, joten kun palkkoja maksetaan kirjataan kirjanpitoon usein suoriteperusteisesti myös työeläkevakuutusmaksukulut, vaikka itse maksuja ei vielä tässä vaiheessa maksettaisikaan. Kirjaus on nähdäkseni ihan oikein (joskin itse kirjaan työntekijöiltä pidätettävän osuuden erikseen, mutta se on vain makukysymys, lopputulos on sama).

Tilikauden sisällä toki voisi noudattaa myös maksuperustetta, jolloin TyEL-kulut kirjattaisiin vasta maksujen yhteydessä (työntekijöiden osuutta lukuunottamatta), mutta kun kirjaa kuukausittain palkkakirjauksen yhteydessä, TyEL-velka ja kulut ovat kuukausittain selvillä, sen sijaan että ne kirjattaisiin vain tilinpäätökseen.
Suttu
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Syys 2012, 20:35

Re: Palkkakirjauksista

Viesti Kirjoittaja Suttu »

Kiitoksia - pelastit suorastaan henkeni tällä vastauksella (onkohan jo liikaa työstressiä...?) :)
Vastaa Viestiin