Tuntipalkkaisen palkka, kun ei töitä

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Tuntipalkkaisen palkka, kun ei töitä

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kun työsopimuksessa on sovittu keskimääräiseksi työmääräksi 37,5 h/viikko (neljän viikon tasoittumisjakso), mutta työnantajalla ei ole ollut mahdollisuutta tarjota työtunteja, onko tuntityöntekijä kuitenkin oikeutettu saamaan sopimuksen mukaisen palkan, vaikkei ole itse työtunteja tehnyt? Kyseessä kiinteistöpalvelualan tes.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tuntipalkkaisen palkka, kun ei töitä

Viesti Kirjoittaja Andy »

Omaan oikeuskäsitykseeni ei mahdu että työntekijä voisi saada palkkaa tekemättä työtunteja sen eteen. Eikö tällöin vastaavasti kävisi niin että jos tuo 37,5/h jonain viikkona ylittyy, niin palkan saisi silti vain 37,5/h perusteella? Siis jos periaate toimisi samalla tavalla molempiin suuntiin. Tästä syystä veikkaisin itse, että työkorvausta ei voi saada tekemättä työtunteja. En ikävä kyllä löytänyt ainakaan vielä mitään suoraa tekstiä tästä asiasta. Jatkan kuitenkin tekstien kahlaamista läpi ja veikkaisin että viimeistään jossain KHO: n päätöksessä on käsitelty tämänkaltaista tilannetta.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tuntipalkkaisen palkka, kun ei töitä

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Itsellänikin on jotenkin ollut sellainen fiilis, että tuntipalkkaiselle maksetaan vain tehdyistä tunneista, mutta onhan se toisaalta työntekijääkin kohtaan tietyllä tavalla epäreilua sellaisissa tilanteissa, jos työnantaja ei vain anna tunteja vaikka työntekijä haluaisi niitä tehdä. Mutta eikö silloin olisi ihan sama vaikka olisi kuukausipalkkainen.

Työsopimuslain 2 luvun 12§:
"Työntekijän oikeus palkkaansa työnteon estyessä
Työnantaja on velvollinen maksamaan työntekijälle täyden palkan, jos hän on ollut sopimuksen mukaisesti työnantajan käytettävissä voimatta kuitenkaan tehdä työtä työnantajasta johtuvasta syystä, ellei toisin sovita."

Tässä kai olennaista on se onko sovittu, että tehdään 0 - 37,5 h/viikko vai sovitaanko, että työntekijä tekee 37,5 h/viikko? Pitäähän tuntipalkkaisetkin lomauttaa jos töitä ei ole mahdollisuutta tarjota, ei kai näin toimittaisi, jos työntekijälle voisi vain sanoa että sulle ei pariin kuukauteen ole tunteja tarjolla.
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Tuntipalkkaisen palkka, kun ei töitä

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Minä taas olen sitä mieltä, että jos työsopimuksessa lukee, että työaika on 37,5h / vko, tasoittumisjakso 4vkoa ja se ei täyty työnantajasta johtuvasta syystä, niin se pitää maksaa työntekijälle 37,5 viikkotunnin mukaan. Jos taas sopparissa lukee, että 0-37,5h, niin silloin ei. Siksi täytyy olla tosi tarkka siitä, mitä tunteja työnantaja soppariin kirjoittaa. Sehän on vain alaraja, enemmänkin saa teettää, eikä se ole peruste työntekijän työstä silti kieltäytyä. Se tuntimäärä siinä sopparissa on se, mitä työnantaja ainakin lupaa tunteja, ja suojaa työntekijää yllättäviltä taloudellisilta vaikeuksilta.

Ainakin Kaupan alalla vastikään kävi niin, että soppari oli 37,5 tunnista, työntekijä raskautui ja antoi loppuraskaudestaan tunteja muille työntekijöille kun ei enää itse jaksanut. Äitiysrahoja varten kun käytiin keskipalkkaa laskeskelemaan, niin PAM oli sitä mieltä, että se lasketaan 37,5 viikkotunnin mukaan, huolimatta siitä, että toteutuneet tunnit olivat pienemmät -vaikka työntekijä vapaaehtoisesti tunteja pois antoi.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Vastaa Viestiin