Palkanmaksu ja sivukulujen tasmaytys

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
Waverunner
Viestit: 57
Liittynyt: 04 Loka 2010, 12:33

Palkanmaksu ja sivukulujen tasmaytys

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi!

Mulla on ollut tapana tehda niin, etta kun yrityksen maksamat vuoden kumulatiiviset palkat on tiedossa, niin olen ollut yhteydessa elakeyhtioon ja ilmoittanut, etta palkat vuonna 2011 ovat seuraavat... sitten sielta olen suoraan saanut laskelman, ovatko ennakot olleet riittavat vai olemmeko velkaa?

Miten itse olette ratkaisseet taman vuosittaisen ongelman?

Waverunner
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Palkanmaksu ja sivukulujen tasmaytys

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Itse kirjaan kuukausittain palkkakirjauksen yhteydessä laskennallisen määrän TyEL kuluihin ja tyel-velkoihin. Sitten kun maksetaan vakuutusyhtiöön, TyELit pois tuolta velkatililtä, tällöin TyEL-velkasaldo on ajantasaisesti tiedossa ja näkee helposti vastaako ennakkopalkkasumma todellisuutta. Tällöin myöskään erillistä tilinpäätöslaskelmaa ei tarvita, koska saldo on kaiken aikaa oikein. Muiden sivukulujen osalta laskennallinen erotus on sen verran pieni etten ole niistä juuri välittänyt (ennakkopalkkasumman arvio on kuitenkin yleisesti ottaen suhteellisen lähellä toteutunutta).

Aika yleinen tapa on myös aina tilinpäätöksen yhteydessä tarkistaa ovatko ennakkona maksetut TyELit riittävät ja kirjataan erotus siirtosaamisiin tai -velkoihin. Eihän siinä laskelmaa eläkeyhtiöstä tarvita, katsotaan 22,5% maksetuista TyEL-palkoista ja tästä summasta vähennetään ennakkona maksettu summa. Tuo %- siis 2011 vuoden sopimustyönantajien määrä.
Vastaa Viestiin