Osakkaan laina osakeyhtiölle

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
RK62
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Helmi 2010, 13:46

Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja RK62 »

Olen maksanut yritykseni (Oy) laskuja luotto- ja pankkikortilla vuoden kuluessa omalta henkilökohtaiseltani tililtä sekä välillä käteisellä ja kirjannut näitä tapahtumia yrityksen kirjanpitoon lyhytaikaiseksi velaksi osakkaille (itselleni). Kun nyt yritys maksaa nämä velat takaisin, mikä tosite tästä tapahtumasta täytyisi olla. Tällä hetkellä ainoa tosite, mikä minulla on, on yrityksen tiliotteessa näkyvä suoritus osakkaalle.Tarvitaanko sen lisäksi vielä joku muu tosite takaisinmaksusta?
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Ei tarvita. Ei ole mitään syytä epäillä, ettet olisikaan nostanut rahoja itsellesi.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Pigatsu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 13:21

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Pigatsu »

Mihin kirjataan osakkaan sijoittama pääoma yritykseen yrityksen perustamisvaiheessa? Tuota ei lyhennetä kuin vasta vieraan lainapääoman jälkeen.

Ja missä tuo ilmoitetaan veroilmoituksella?

Eihän tuota nyt voi SVOP-omaisuutena pitää kun se palautetaan aikanaan?!
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Velat osakkaille. Veroilmoituksella (lomake 6B) kohta 456.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Pigatsu
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 13:21

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Pigatsu »

Meneekö tuo osakkaan antama laina oy:lle lyhytaikaiseen vieraaseen pääomaan taseessa?
Meku
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 06:48

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Meku »

Otin henkilökohtaista lainaa yrityksen perustamiseen. Nostan palkkaa, josta maksan lainanlyhennykset. Onko tähän nyt sitten mitään muuta tapaa, koska tavallaanhan olen ostanut liiketoiminnan ja lahjoittanut sen osakeyhtiölle? Oy:llähän on ostovelkaa minulle? Vääntäkää nyt joku viisas rautalangasta, eikö oy ole ostanut minulta henk.koht tavaraa= liiketoimintakaupan?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Meku kirjoitti:Otin henkilökohtaista lainaa yrityksen perustamiseen.
Kuinka paljon sijoitit perustettavaan yritykseen? Kuinka suuri on yrityksen osakepääoma? Osakepääoma on yritystä perustettaessa perustajaosakkaan sijoitus yhtiöön eikä tätä summaa palauteta osakkaalle. Nykyisin mikroyrityksissä yleisin osakepääoma on 2500 € (minimi).

Oletko a) lahjoittanut b) lainannut c) sijoittanut yhtiöön rahaa? Jos siis yhtiötä perustettaessa on osakkeista maksettu nimellisarvoa suurempi summa, tämä kirjataa sijoitetun vapaan pääoman rahastoon. Jos taas olet vain lainannut yritykselle rahaa, tämä on yhtiön velkaa sinulle.

Oletko yrityksen perustamisen lisäksi myös ostanut liiketoiminnan? Onko liiketoimintakauppa tehty sinun vai yrityksen nimissä?
Meku
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 06:48

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Meku »

Ostin erään liikkeen liiketoiminnan, kaluston ja vaihto-omaisuuden 20t kauppahintaan. Osakepääoma 2500€. Liiketoimintakauppa on minun nimissäni. En ole sijoittanut yritykseen muuta rahaa.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Henkilökohtaisen lainan lyhennykset sinun tulee maksaa omista palkkatuloistasi, ellet sitten siirrä lainaa yritykselle. Sinun kannattaisi myydä liiketoiminta yritykselle, nythän tuo 20 000 jolla olet ostanut liiketoiminna ei näy millään tavalla yritykse kuluissa.
Meku
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Heinä 2011, 06:48

Re: Osakkaan laina osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Meku »

Tämä on työn alla vielä tänä vuonna. Olen myymässä liiketoimintakauppaa osakeyhtiölle. Päivään kauppakirjan sille päivälle milloin tein kaupat ja hinta sama kun sen ostin.
Vastaa Viestiin