Noteeratun osakkeen kirjaaminen Oy-kirjanpitoon

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Pirita
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Huhti 2014, 14:18

Noteeratun osakkeen kirjaaminen Oy-kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Pirita »

Moikka
Minulla on nyt ongelma jota en osaa itse ratkaista kun ei ole ennen tullut eteen.

Minulle siirtyi kirjanpitoasiakkaaksi osakeyhtiö (listaamaton) jolla on tullut joskus puhelinosakkeita (noteerattu yhtiö) omistukseen ja näitä ei ole esitetty missään kohtaa tasetta. Pankilta tuli tammikuussa 2017 vuodesta 2016 ilmoitus, että yhtiöllä on noteerattuja osakkeita x-kappaletta, a hinta ja yhteenlaskettu arvo sekä maksetun osingon määrä.
Kuinka minä kirjaan nämä tilinpäätökseen 2016? Aikaisempi kirjanpitäjä ei ole käsitellyt näitä saadun historiatiedon perusteella lainkaan, joten en tiedä alkuperäistä osakkeen arvoa. Tilinpäätös on muuten saatu edellisen kohdalta tehtyä loppuun, tämä pitäsi nyt lisätä taseeseen sekä osinkotuotto.
Kuinka minun tulee toimia/kirjata nämä? Ja tuleeko tästä millaisia seuraamuksia historiasta kun näitä ei kerran löydy aikaisemmista tilinpäätöksistä.

Olisi tosi hienoa jos joku voisi antaa vinkkiä edes siitä mistä tätä kannattaa alkaa purkamaan, itselläni ei äly leikkaa :)
Viinivuori
Viestit: 11
Liittynyt: 29 Loka 2016, 14:31

Re: Noteeratun osakkeen kirjaaminen Oy-kirjanpitoon

Viesti Kirjoittaja Viinivuori »

Taitaa tämänkin ongelman ratkaisuun olla ainoana tienä tuon kirjanpitolautakunnan lausunnon 1750/2005 määräämä korjausmenettely. Eli edellisten tilikausien voittovaroja oikaisemalla.
Vastaa Viestiin