Työsuhdeasunnon kulut yrityksen kirjanpidossa

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Työsuhdeasunnon kulut yrityksen kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Tarkoituksenani on vaihtaa nykyinen vuokra-asuntoni työsuhdeasunnoksi. Eli Oy alkaisi maksamaan vuokran ja muut sallitut kulut. Minä maksan verotusarvon tai vaihtoehtoisesti verotusarvon verran vuokraa yritykselle.

Ensinnäkin, mitä kaikkea kuluja yritykselle saa siirtää? Vesi, sähkö ja jäte nyt ainakin. Mitenkäs vakuutukset? Ja mihin nämä kirjataan yrityksen kirjanpidossa? Meneekö ne 7000 ja 8000 -tileille, vaiko palkan alle 6000 -tileille?


Jos päädyn ratkaisuun, että minä ja puolisoni maksamme yritykselle vuokraa, niin mihin tämä peritty vuokra kirjataan yrityksen kirjanpidossa? Tuskin se näkyy yrityksen liikevaihdossa?


Vielä lisäksi, luin jostain artikkelista että vuokrasopimus voi hyvinkin olla henkilökohtaisella nimellä, vaikka yritys sen maksaisikin. Tällöin myös ilmeisesti sähkölaskut yms. voivat tulla minun nimelläni?

Työsuhdeasunnoista on erittäin vähän juttuja saatavilla. Uskokaa, olen yrittänyt etsiä. Jos jollakulla on tarkempaa tietoa näistä teknisemmistä kysymyksistä, niin olisi hienoa saada ne näin julkisesti näkyville.