Osingonjako

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Osingonjako

Viesti Kirjoittaja kirjaaja »

Hei,

Minua kiinnostaisi tietää mitä kaikkia ilmoituksia ja asioita tulisi huomioida oy:n osingonjakoon liittyen?

Keksin päästäni tässä esimerkin (keksikää tarvittaessa loput itse, täydentäkää ym. tarpeen mukaan):

Esimerkiksi yritys NippeliNappeli Oy:n tilikausi päättyi 31.12.2013 ja sen varsinainen yhtiökokous pidettiin 1.7.2014 (viivästysten vuoksi) ja päätettiin jakaa osinkoa, osinko on nostettavissa heti, (hallituksen esitys) 30 e/osake, loput tilikauden voitosta siirretään edellisten tilikausien voitto (tappio) tilille.

Oy:ssä on kaksi osakasta Aapo ja Roope, molemmat heistä omistavat 50 osaketta eli yhteensä 100 osaketta, osakkeet ovat samanarvoisia. Kumpikin saa osinkoa 30*50=1500 euroa. Tilikauden voitto olisi verojen jälkeen vaikkapa 10 000 euroa, jaettavan osingon määrä jää alle 8 % osakkeiden matemaattisesta arvosta.

Eli ilmeisesti ainakin ennakonpidätys tulee osingoista toimittaa sinä kuukautena kun osinko on aikaisintaan nostettavissa?
Mitä muita ilmoituksia jaettavasta osingosta on annettava verottajalle? Muille instansseille?

Ainakin osakkaiden henkilökohtaisiin 2014 vuoden esitäytettyihin ilmoituksiin se merkitään kohtaan osingot listaamattomista yhtiöistä tai jokin vastaava kohta se oli.

Minua tosissaan kiinnostaa asia ja haluan oppia kovasti lisää, mutta kun välillä tuntuu että ihmiset unohtavat millaista on olla alalla kun asiat ovat käytännöllisesti tarkastellen vielä uusia ja ihmeellisiä.

Kiitos vastauksistanne. :)
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Osingonjako

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Ennakonpidätys osingoista ilmoitettava kausiveroilmoituksella ja maksettava 12.8.2014.
Osingonjaon vuosi-ilmoitus verottajalle joskus helmikuun puolenvälin jälkeen 2015.
Osakeyhtiön ilmoitettava verolomakkeella 63 voitonjakopäätöksestä heti kun se on tehty.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
kirjaaja
Viestit: 28
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 19:59

Re: Osingonjako

Viesti Kirjoittaja kirjaaja »

Kiitos! :)
kp2015
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 12:56

Re: Osingonjako

Viesti Kirjoittaja kp2015 »

Tähän vielä kaipaisin lisäinfoa...

Kuinka osingon ennakonpidätys tulee kirjata kirjanpidossa?
Keiju
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Loka 2014, 20:01

Re: Osingonjako

Viesti Kirjoittaja Keiju »

Voisikohan joku vääntää minulle ihan rautalangasta osinkoverotuksen.

Ohjeeksi olen saanut, että Oy:n nettovarallisuudesta lasketaan 8%, minkä verran osinkoa voi nostaa 7,5% verolla. Ylimenevästä osasta menee 27%.

Ongelma minulle on se, että miksi missään ei lasketa matemaattista arvoa ja käytetä sitä verotuksen perusteena?

Olisin kiitollinen vastauksista!
Vastaa Viestiin