Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Viesti Kirjoittaja makane »

Hei,

Kysyisin seuraavaa - osakeyhtiöyrittäjä käyttää omaa autoaan työajoihin ja laskuttaa kilometrikorvauksia. Tarvitseeko maksetut kilometrikorvaukset ilmoittaa kausiveroilmoituksessa vai riittääkö että ne ilmoittaa vuosi-ilmoituksessa?

Olen kiitollinen vastauksesta!
Pirkko
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Heinä 2012, 11:56

Re: Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Viesti Kirjoittaja Pirkko »

makane kirjoitti:Hei,

Kysyisin seuraavaa - osakeyhtiöyrittäjä käyttää omaa autoaan työajoihin ja laskuttaa kilometrikorvauksia. Tarvitseeko maksetut kilometrikorvaukset ilmoittaa kausiveroilmoituksessa vai riittääkö että ne ilmoittaa vuosi-ilmoituksessa?

Olen kiitollinen vastauksesta!
Oletan, että sinulla on osakeyhtiö, olet sen osakas ja maksat yhtiöstä palkkaa ja kilometrikorvauksia itsellesi. Kerrot ajavasi omalla autollasi, joten autoetua et ilmeisestikään tässä tarkoittanut. Tällöin ilmoitat vuosi-ilmoituksella maksamasi kilometrikorvaukset. Niitä ei tarvitse kuukausittain ilmoittaa. Kausiveroilmoituksella kuukausittain ilmoitetaan vain palkkojen ennakonpidätys ja sosiaaliturvamaksu.
makane
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:08

Re: Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Viesti Kirjoittaja makane »

Kiitokset vastauksesta, tämä auttoi! Näin ajattelin itsekkin. Osakeyhtiöyrittäjä on puolisoni ja itse hoitelen kirjanpitoa ilman koulutusta. Rahaliikenne on niin yksinkertaista tässä vaiheessa että ajattelimme pärjäävämme alussa ilman tilitoimistoa.
Newbie70
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Syys 2012, 11:09

Re: Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Viesti Kirjoittaja Newbie70 »

Hei millä vuosi-ilmoituksella? Tuollaista en ole nähnyt vaikka useita eri paikkoja olen selannut.

Ilmoittaako Oy:n osakas ja yrittäjä siis yrityksensä maksamat kilometrikorvaukset jossain muuallakin kuin veroilmoituksissa vuosittain? Ymmärsinköhän jotain pieleen :-)
TanjaP
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Joulu 2012, 13:07

Re: Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Viesti Kirjoittaja TanjaP »

Newbie70 kirjoitti:Hei millä vuosi-ilmoituksella? Tuollaista en ole nähnyt vaikka useita eri paikkoja olen selannut.

Ilmoittaako Oy:n osakas ja yrittäjä siis yrityksensä maksamat kilometrikorvaukset jossain muuallakin kuin veroilmoituksissa vuosittain? Ymmärsinköhän jotain pieleen :-)
Verottajalle tehdään vuosittain ilmoitus maksetuista palkoista. Siitä vuosi-ilmoituksesta oli kyse
Newbie70
Viestit: 19
Liittynyt: 07 Syys 2012, 11:09

Re: Kilometrikorvausten ilmoittaminen verottajalle

Viesti Kirjoittaja Newbie70 »

Perhana, sepä on jäänyt yrittäjän osalta tekemättä. Määräpäiväkin näytti menneen jo.

Siis ilmoitetaan tuolla vuosi-ilmoituksella puhelinedut ja kilometrikorvaukset, kun palkkaa ei ole maksettu?
Vastaa Viestiin