Kun toinen osakas myy osakkeitaan toiselle tai yritykselle

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
pienyrittaja
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Maalis 2012, 20:04

Kun toinen osakas myy osakkeitaan toiselle tai yritykselle

Viesti Kirjoittaja pienyrittaja »

Yrityksellä on kaksi osakasta. Toinen osakas joka omistaa kahdeksasosan haluaa luopua osakkeista. Mikä on paras tapa hoitaa asian niin että verotus minimoituu?

Vaihtoehto 1: Toinen osakas myy hänen osakkeita minulle. Millä hinnalla kannattaa myydä? 75.01% sen matemaattisesta arvosta varmistaisi etten maksa lahjaveroa. Toinen osakas joutuu maksamaan pääomaveroa 60% myyntihinnasta koska on omistanut osakkeita reilusti yli 10 vuotta.

Vaihtoehto 2: Yritys ostaa takaisin osakkeita toiselta osaakkalta. Millä hinnalla? Yritys tekee voittoa jos hinta on pieni, josta menee 26% veroa. Jos hinta on iso, toinen osakas tekee voittoa, josta maksaa 28% veroa. Voiko sen jälkeen jakaa saman verran osinkoa minulle kuin olisin omistanut 100% osakkeista?

Kiitos kaikista vastauksista.
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Kun toinen osakas myy osakkeitaan toiselle tai yrityksel

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Vaihtoehdossa 1 jos kaivetaan alkuperäinen hankintameno osakkeille, niin voidaan käyttää sitä myyntivoittoveroa laskettaessa. Vaihtoehto on tuo 40 % hankintameno-olettama. Niistä valitaan yleensä se, kumpi on isompi. Myyntihinnan ja tämän summan erotuksesta maksetaan normaalin pääomaveroprosentin mukaan 30/32 %.

Vaihtoehto 2, eli yritys lunastaa omia osakkeitaan, on rinnastettavissa voitonjakoon ja aina suuren suuri huutomerkki. Siihen pitää olla erityisen pätevä peruste ja lisäksi se ei saa loukata muiden omistajien tasavertaisuutta. Jos syy ei ole riittävän pätevä, se menee helposti peitellyksi osingojaoksi, joka verotetaan 70 % ansiotulona plus korot ja veronkorotukset päälle siltä ajalta joka jää havaitsemisen ja tapahtuneen väliin.

Hankala sanoa, mikä on verotuksellisesti järkevintä, kun ei tiedetä minkäkokoisista summista on kyse, mutta koska itse olen pelkuri tällaisissa asioissa, niin valitsisin vaihtoehdon 1, joka on lainsäädännöllisesti ainakin turvallisempi.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Kun toinen osakas myy osakkeitaan toiselle tai yrityksel

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Vaihtoehto 2 on ihan yleinen tapa toimia. Pitää vain tietää, mitä tekee. En ole törmännyt tilanteeseen, että olisi mennyt peitellyksi osingonjaoksi. Ostavalla yhtiöllä on oltava vapaata omaa pääomaa kauppahinnan suorittamiseksi.
Vastaa Viestiin