Työhuoneen vuokraus osakeyhtiölle

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
IJM
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2017, 09:24

Työhuoneen vuokraus osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja IJM »

Moikka,

Haluaisin tehdä vuokrasopimuksen omassa asunnossani olevan työhuoneen vuokraamisesta itse omistamalleni osakeyhtiölle. Tarvitsen työhuonetta päivittäin ja osakeyhtiö on täysin omassa omistuksessani. Työhuone on noin 15 % asunnon pinta-alasta.

Asuntoni on uudistuotantoa ja siihen kohdistuu hoito- ja rahoitusvastiketta. Ymmärsin verottajan sivuilta, että voin sisällyttää vuokrasopimukseen varsinaisen työhuoneen lisäksi osuuden yhteisistä tiloista (esim. kylpyhuone ja keittiö). Jos lasken työkäyttöön esimerkiksi 25 % asunnon kokonaispinta-alasta, niin voinko käyttää vuokraperusteena 25 %:a hoitovastikkeesta vai koko yhtiövastikkeesta (hoito- ja rahoitusvastike yhdessä)?

Kiitokset avusta!
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Työhuoneen vuokraus osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Kun on kysymys Oy:stä ja omistat asunnon itse, niin se ei mene ihan noin.

Helpoin tapa lienee se, että etsit työhuonettasi vastaavan kokoisen toimiston vuokrahinnan lähialueelta ja tallennat sen hyvään talteen itsellesi. Käytät tätä sitten vertailuhintana oman työhuoneesi vuokrassa.

Muista, että se vuokra on itsellesi pääomatuloa, josta voit sitten vähentää ne asunnon kulut (sähkö, vesi, vastikkeet) siinä pinta-alan suhteessa.
IJM
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Loka 2017, 09:24

Re: Työhuoneen vuokraus osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja IJM »

Moikka,

Kiitos vastauksesta! Eli käytännössä tarkoitat kohdalla "se ei mene ihan noin" sitä, että en voi suoraan laskea vuokran suuruudeksi prosenttiosuutta oman asuntoni kustannuksista? Lähialueella on toki iso liuta toimistotiloja, joten voin hakea suuntaa vuokrahintaan sieltä.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Työhuoneen vuokraus osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Uitto »

IJM kirjoitti:Moikka,

Kiitos vastauksesta! Eli käytännössä tarkoitat kohdalla "se ei mene ihan noin" sitä, että en voi suoraan laskea vuokran suuruudeksi prosenttiosuutta oman asuntoni kustannuksista? Lähialueella on toki iso liuta toimistotiloja, joten voin hakea suuntaa vuokrahintaan sieltä.
Kysymyksesi vaikutti siltä, että olet tulkinnut verottajan ohjetta ammatiharjoittajille. Siinä menee kirjanpidot vähän eri tavalla.

Mutta toki voit määrittää vuokran suuruuseksi saman, mitä sinulla menee kuluja. Se ei poista sitä tosiasiaa, että käytännössä sinä olet vuokranantaja ja yrityksesi (OY) vuokralainen. Sinun tulee sisällyttää perimäsi vuokra omalle veroilmoituksellesi pääomatuloihin. Jos vuokra on kulujen suuruinen, silloinhan veroja ei mene. Ne pitää kuitenkin ilmoittaa.

Tarkoitan sitä, että omaan henkilökohtaiseen kirjanpitoon, kulujen seurantaan ja raportointiin menee jonkin verran aikaa ja vaivaa tämmöisessä tapauksessa.


Tämä ei sinua auta, kun omistat itse asunnon, mutta itse kun viimeksi muutin, niin otin asunnon vuokralle yritykselleni. Yritys pitää toimistoaan yhdessä huoneessa ja loppuosa asunnosta on minulla työsuhdeasuntona. Tämä oli minun ja yrityksen kirjanpidon kannalta kaikista yksinkertaisin vaihtoehto. Minun ei tarvitse seurata asuntoon kohdistuvia kuluja, vaan vuokran suuruus määräytyy verottajan työsuhde-etujen mukaisesti, jonka maksan yritykselleni. Ja yritys sitten maksaa vuokranantajalle koko vuokran.

Koska asuntosi on sinun henk.koht. omistuksessa, vaihtoehdot ovat lähinnä tuo harkitsemasi huoneen vuokraus tai työhuonevähennys.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Työhuoneen vuokraus osakeyhtiölle

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Rahoitusvastikkeen käsittely sitten määräytyy sen mukaan, miten taloyhtiö sen käsittelee. Mikäli kirjaa kuluksi, sen voi kirjata kuluksi. Jos taloyhtiö kirjaa sen taseesen ei sitä voi käsitellä kuluna.
Vastaa Viestiin