Käteiskuittien alv

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Virvatuli
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2011, 13:49

Käteiskuittien alv

Viesti Kirjoittaja Virvatuli »

Yrityksen työntekijä ostaa omilla rahoillaan tarvikkeita esim. toimistoon, jotka hyvitetään hänelle myöhemmin. Kirjaanko alv:n noista kuiteista sen mukaan milloin työntekijä on ne maksanut vai sen mukaan milloin maksettu työntekijälle yrityksen tililtä / kassasta? Samassa nipussa saattaa olla usean kuukauden kuitteja, jotka maksetaan samalla kertaa hänelle. Summat eivät ole suuria, enintään muutamia kymppejä.

Toinen ongelma on puhelinlasku, joka tulee yrityksen omistajan omalla nimellä, sisältää kaksi liittymää joista toinen on omassa ja toinen yrityksen käytössä. Voiko vähentää alv:n yrityksen liittymän osuudesta? Entä jos on vain yksi liittymä, henkilökohtaisella nimellä mutta esim puolet kuluista kirjataan yritykselle. Miten alv?

Rautalankamallia, kiitos :)
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Käteiskuittien alv

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Et maininnut yritysmuotoasi, mutta ainakin toiminimessä tällaisessa tapauksessa kuitit kirjataan ostopäivän mukaan, eli sen kuitissakin lukevan päivämäärän mukaan. Toinen puoli kirjauksesta menee tuolloin tietysti kulutilille ja jos kirjataan samalla kertaa kuin maksetaan velka työntekijälle, niin vastakirjaus voi mielestäni mennä vaikka suoraan pankkitilille (olettaen tietysti että pankkitililtä kulu maksetaan takaisin työntekijälle).

Jos työntekijä ei saa heti kirjauksen yhteydessä rahojaan takaisin, niin toinen puoli voi mennä vaikka lyhytaikaisiin velkoihin, jolloin yritys on siis velkaa työntekijälleen, kunnes summa maksetaan.

Alvin voi vähentää puhelinkulusta yrityksen käytöön kuuluvasta osuudesta. Eli laske tai arvioi kuinka paljon lasku sisältää yksityisiä puheluita ja vähennä niiden osuus laskun summasta.
Virvatuli
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2011, 13:49

Re: Käteiskuittien alv

Viesti Kirjoittaja Virvatuli »

En usko että yritysmuoto asiaan vaikuttaa, varsinkin pienissä osakeyhtiöissä (josta nytkin on kyse) on yrittäjä itse se joka kerran vuodessa kaivaa lompakostaan/käsilaukustaan kasan juuri ehkä lukukelpoisia kuitteja :) Eikä alv-ohjeetkaan erittele yritysmuotoa. Mutta yksi kirjanpitäjä antoi neuvon että kaikki kirjataan sen mukaan jolloin kulu on yritykselle syntynyt, eli kun on maksettu työntekijälle. Tämä on kyllä ihan looginen päättely mielestäni. Toinen sen sijaan oli sinun kannallasi että vanhatkin kuitit "oikealle" kuukaudelle, vaikka joutuisikin tekemään korjausilmoituksia jne. Minä olen käyttänyt välimuotoa eli yleensä kuitin päivän mukaan mutta kovin vanhat alle 100e maksupäivälle tai samaan muiden kanssa. Eli jos saan nyt heinäkuun kuittien mukana puolen vuoden parkkilaput, pistän kyllä kaikki heinäkuun loppuun yhtenä tositteena. Sen sijaan 200e toimistotarvikkeita, ostopäivä toukokuussa, kirjaan toukokuullle ja teen korjausilmoituksen. Ja pidän puhuttelun ko. henkilölle että seuraavat kuitit ajallaan tai jää rahat saamatta :)

Mikä on käytännössä yleisin tapa? Ja mitä mieltä olette tuosta ensimmäisestä, että kirjataan kun kulu syntyy yritykselle? Itse kun mietin, olisi silloin tavara työntekijän omaisuutta kunnes hän saa maksun, eikä ole itse alv-rekisterissä joten ei saisi vähentää alv:a ollenkaan. Mutta toisaalta jos voidaan osoittaa että tavara on alunperinkin hankittu yrityksen tarpeisiin? Toisaalta, kuten sanoin, loogista, silloinhan kulu vasta syntyy. Ei kannata liikaa mietttiä?

Puhelinlasku kuulosti varsin selvältä, vai onko siihen muita mielipiteitä?
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Käteiskuittien alv

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Virvatuli kirjoitti:En usko että yritysmuoto asiaan vaikuttaa, varsinkin pienissä osakeyhtiöissä (josta nytkin on kyse) on yrittäjä itse se joka kerran vuodessa kaivaa lompakostaan/käsilaukustaan kasan juuri ehkä lukukelpoisia kuitteja :) Eikä alv-ohjeetkaan erittele yritysmuotoa. Mutta yksi kirjanpitäjä antoi neuvon että kaikki kirjataan sen mukaan jolloin kulu on yritykselle syntynyt, eli kun on maksettu työntekijälle. Tämä on kyllä ihan looginen päättely mielestäni. Toinen sen sijaan oli sinun kannallasi että vanhatkin kuitit "oikealle" kuukaudelle, vaikka joutuisikin tekemään korjausilmoituksia jne. Minä olen käyttänyt välimuotoa eli yleensä kuitin päivän mukaan mutta kovin vanhat alle 100e maksupäivälle tai samaan muiden kanssa. Eli jos saan nyt heinäkuun kuittien mukana puolen vuoden parkkilaput, pistän kyllä kaikki heinäkuun loppuun yhtenä tositteena. Sen sijaan 200e toimistotarvikkeita, ostopäivä toukokuussa, kirjaan toukokuullle ja teen korjausilmoituksen. Ja pidän puhuttelun ko. henkilölle että seuraavat kuitit ajallaan tai jää rahat saamatta :)

Mikä on käytännössä yleisin tapa? Ja mitä mieltä olette tuosta ensimmäisestä, että kirjataan kun kulu syntyy yritykselle? Itse kun mietin, olisi silloin tavara työntekijän omaisuutta kunnes hän saa maksun, eikä ole itse alv-rekisterissä joten ei saisi vähentää alv:a ollenkaan. Mutta toisaalta jos voidaan osoittaa että tavara on alunperinkin hankittu yrityksen tarpeisiin? Toisaalta, kuten sanoin, loogista, silloinhan kulu vasta syntyy. Ei kannata liikaa mietttiä?

Puhelinlasku kuulosti varsin selvältä, vai onko siihen muita mielipiteitä?
Hei!

Niin siis tuo esittämäni tapa tulisi mielestäni kysymykseen silloin kun hankintojen kuitit tulevat osaksi yrityksen kirjanpitoa. Tällöinhän yritys on ostanut tavarat suoraan itselleen ja luultavasti myös käyttänyt niitä jo ostopäivästä lähtien.

Eri asia on jos tavarat on ensin hankittu yksityiseen omistukseen ja sitten myyty yritykselle myöhemmin. Ja tästä myöhemmästä kauppatapahtumasta tehdään tietysti omat kuitit ja alvin vähennysoikeutta ei enää ole käsittääkseni (sillä tavara on ollut yksityisessä käytössä).
Vastaa Viestiin