"Ylimääräinen" ALV:n tilitys

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
lazybusiness
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Touko 2011, 11:21

"Ylimääräinen" ALV:n tilitys

Viesti Kirjoittaja lazybusiness »

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta se suotakoon aloittelijalle. Eli olen perustamassa toiminimeä ja liikevaihto saattaa ylittää sen 8500 euroa - ajattelin siis rekisteröityä ALV-velvolliseksi varmuuden vuoksi.

Liiketoiminnan luonteesta johtuen, minulla tulisi olemaan tuloja, joiden ALV-velvollisuusalaisuus on hieman tulkinnanvarainen juttu. Tarvitsisin hyvin todennäköisesti satoja euroja maksavan verottajan ennakkopäätöksen varmistaakseni, mikä osa tuloista on varmasti ALV:n piirissä ja mikä taas ei. No, sitä en kysele tässä threadissä, vaan kysymykseni on:

--> onko ihan ok maksaa ns. ylimääräistä ALV:ia verottajalle, eli tilittää sellaisesta myynnistä ALV, mistä kenties oikeasti ei näin tarvitsisikaan tehdä? Käytännössä siis maksaisin kaikesta myynnistäni ALV:n yksinkertaisesti siistä syystä, etten jaksa (ks. nimimerkki) varmistaa 100% varmuudella sitä, mikä osa tuloistani olisi oikeasti tämän verotuksen piirissä ja mikä olisi siitä vapautettu. Maksaisin siis vapaaehtoisesti ylimääräistä veroa päästäkseni pohtimasta näitä byrokratian kiemuroita.

Kiitos asiallisista kommenteista ja neuvoista. :)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: "Ylimääräinen" ALV:n tilitys

Viesti Kirjoittaja Andy »

Ei varmasti tule verottajalta sanomista jos liikaa maksat! :D Joskus tulee jopa sellainen tunne että ohjeistukset pidetään tahallisesti tulkinnanvaraisina juuri siitä syystä että verottajaa pelkäävät yrittäjät eivät uskaltaisi vähentää alveja liian helposti (vaikka heillä siihen oikeus olisikin). Eli usein tulee vastaan juuri näitä tilanteita joissa ennakkopäätöksen hakeminen maksaisi enemmän kuin puoltavasta ennakkopäätöksestä saatava hyöty olisi ja silloin jää helposti veroa vähentämättä ns. varmuuden vuoksi.
lazybusiness
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Touko 2011, 11:21

Re: "Ylimääräinen" ALV:n tilitys

Viesti Kirjoittaja lazybusiness »

Juu tosiaan aika usein tässä on tuntunut siltä, kun olen omaa "yrittäjäsuunnitelmaani" tehnyt, että kovinkaan hyvin tämä systeemi ei vastaa pienyrittäjän tarpeita. Eli taidan todellakin sitten vaan suosiolla maksaa isommat verot, niin pääsen vähemmällä byrokratialla. Kiitos vastauksesta. :)
Vastaa Viestiin