alv jälleenlaskutuksesssa

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
jolindb
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Touko 2011, 11:28

alv jälleenlaskutuksesssa

Viesti Kirjoittaja jolindb »

Hei, olen aloittava elinkeinonharjoittaja (toiminimi) ja heti tuli pari kysymystä alviin liittyen.

Yövyin työmatkalla ja yöpymisestä hotelli kirjoitti laskun, jossa aamiaisen osuus on eritelty ja siitä alv on 13%. Yöpymisen osuuden alv on 9%.
Minulla on sopimus toimeksiantajani kanssa, että voin laskuttaa heiltä toimeksiantojen aiheuttamat yöpymiskulut.

1) Kun kirjaan laskun omaan kirjanpitooni, täytyykö aamiaisen osuus jättää kokonaan kirjaamatta, jotta verotuksessa voi saada täyden lisävähennyksen lisääntyneistä elantomenoista? ....eli kirjaanko vain yöpymisosuuden kustannuksiin?

2) Kun laskutan toimeksiantajaani, laitanko yöpymiskuluiksi koko hotellilaskun verottoman summan ja lisään päälle 23% alvia, vai pitääkö/voiko jälleenlaskutuksessakin käyttää alennettua alv-prosenttia?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: alv jälleenlaskutuksesssa

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Hotelliaamiainen katsotaan henkilökohtaiseksi kulutukseksi jolloin sen alv ei ole vähennyskelpoinen, tästä on KHO:n ratkaisu http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/muut/2005/200501672

1) Saat kirjata myös aamiaisen kuluksi, ilman että se vaikuttaa lisävähennykseen. Verottajan henkilöverotuksen käsikirjasta: "Hotelliaamiasta ei ole pidetty kustannuspäätöksessä tarkoitettuna ateriana. Näin ollen kokopäivärahaa ei puoliteta, vaikka hän saisi aamiaisen lisäksi matkan hintaan sisältyvän lounaan. Jos aamiainen sisältyy hotellihuoneen hintaan, se ei vaikuta muutoinkaan päivärahan määrään. Jos aamiainen ei sisälly hotellihuoneen hintaan, se on päivärahalla korvattava kustannus."

Ja koska palkansaajien verottomia korvauksi ja yrittäjien lisävehännyksiä tulkitaan pitkälti samoin periaattein, ei hotellihuoneen hintaan sisältyvä aamiainen voi mielestäni vaikuttaa myöskään näihin lisävehennyksiin.

2) Laskuta yöpymisen osalta alviton hinta ja aamiaisen osalta alvillinen ja lisää näiden yhteissumaan alv 23%. Näin koska sinullakaan ei ole oikeutta vähentää aamiaisen alvia, joten tulet laskuttaneeksi summan mikä on sinun todellinen kulusi + ALV23%. Et voi käyttää alennettua alv-prosenttia sellaisissakaan tapauksissa, joissa itse olisit oikeutettu vähentämään alv:n, koska et itse myy asiakasyrityksellesi henkilökuljetu- tai ravintolapalveluita tms.


Miten alv jos aamiaista ei syödä? Hieman tuon alv:n osalta tulkintaa vaikeuttaa, kun siellä henkilöverotuksen käsikirjassa mainitaan: "Myös silloin kun hotelli laskuttaa aina yöpyjiltä aamiaisen riippumatta siitä, käyttääkö asiakas tätä palvelua, aamiaisen voidaan katsoa sisältyvän hotellihuoneen hintaan. Tällöin ei ole merkitystä sillä, että hotellli arvonlisäverolain säännösten vuoksi erittelee huoneen ja aamiaisen osuuden laskussa." Eli hotellihuone on vähennyskelpoinen, mutta aamiainen ei, mutta jos aamiainen katsotaan osaksi hotellihuoneen hintaa? Ota näistä sitten selvää.
Vastaa Viestiin