Verkkokauppa ja alv

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Kauri
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 20:20

Verkkokauppa ja alv

Viesti Kirjoittaja Kauri »

Heipähei,

olen lueskellut tätä foorumia aikaisemmin ja tämä on ollut kyllä hyödyllinen paikka, kiitoksia vain asiatiedosta :) Nyt uskaltaudun kysymäänkin jotain. Tilanne on siis sellainen, että pyöritän pientä verkkokauppaa, jonka olen perustanut elokuussa 2010. Myyntejä oli noin 8000 euroa 31.12.2010 mennessä ja ilmoitin yritykseni nyt alv-velvolliseksi.

Lisäsin verkkokauppasoftaani alv:n 23% ja tuotteiden hinnoissa tämä näkyy oikein. Minua ihmetyttää kuitenkin, että verkkokauppa ei näemmä osaa laskea arvonlisäveroa postimaksuille ja postiennakkomaksuille vaan laskee loppusummalle alv:n pelkkien tuotteiden hinnoista. Pitäisikö postituskuluistakin pitäisi laskea arvonlisävero?

Pidän verkkokaupalleni yksinkertaista kirjanpitoa. Miten minun kannattaa alkaa erittelemään alveja kirjanpidossa vai kannattaako alkaa ollenkaan? Tuotteiden myynnit ja postikulut olen tähän asti kirjannut tulopuolelle yhtenä könttänä, kun olen saanut rahat asiakkaalta.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Verkkokauppa ja alv

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Onpas harmillinen tilanne, tuo alv pitäisi kyllä (yleensä) sisältyä kaikkeen mistä laskutat, eli jos vaikka tuote maksaa 20 euroa ja lisäät hintaan postikuluja 5 euroa, niin joudut tilittämään verottajalle alv:tä tuosta 25 euron yhteissummasta.

Mitä verkkokauppasoftaa käytät? Monessa ohjelmistossa asetukset saa muutettua niin, että ALV lasketaan tilauksen kokonaissumman päälle.

Yksi vaihtoehto olisi se, että et laita alvia verkkokauppasoftaasi ollenkaan, vaan sisällytät sen jo hintoihin. Jos päädyt tähän vaihtoehtoon, niin voit eritellä alvin osuuden laskusta erillisellä laskulla verkkokauppasoftan automaattisen kuitin lisäksi. Tällainen tarkempi lasku annetaan monesti esim yhdessä tuotteen kanssa (samassa paketissa) jolloin laskumerkintävaatimukset täyttyvät.
Kauri
Viestit: 2
Liittynyt: 05 Tammi 2011, 20:20

Re: Verkkokauppa ja alv

Viesti Kirjoittaja Kauri »

Käytän Zen-Cartia. Osaan kyllä koodata ja ei tuon lisääminen varmaan mikään ihan mahdoton tehtävä ole. Yksittäisiä laskuja en varmaan ala tekemään jokaiselle asiakkaalle erikseen, koska tilauksia on kuitenkin n. 15 ollut keskimäärin viikossa.

Postin sivut kertovat, että "postiennakko on rahoituspalveluna arvonlisäveroton". Minun täytyy siis kuitenkin itse lisätä tähän vielä arvonlisävero päälle, koska tämä luetaan minun omiksi myynneiksi?

Muiden postimaksujen kohdalla ounastelinkin, että niihin täytyisi lisätä arvonlisävero.

EDIT: Zen-Cart osasi näemmä tämän ilman koodaamistakin. Oli vain itsellä jäänyt yksi tarvittava namiska laittamatta päälle asetuksista.
farang59
Viestit: 36
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:55

Re: Verkkokauppa ja alv

Viesti Kirjoittaja farang59 »

Hei !

Minulla otti silmääni tuo kun sanoit, että pidät yhdenkertaista kirjanpitoa.
Pidän itsekin verkkokauppaa ja aikoinaan olisin myös mielelläni pitänyt itse yhdenkertaista kirjanpitoa, mutta verottajalta kun asiaa tiedustelin, niin yksiselitteinen vastaus oli, että kahdenkertaista kirjanpitoa pitää pitää. Ei auttanut, vaikka selitin, että ei ole varsinaista liiketilaa tms. Kuulemma ainoastaan ammatinharjoittaja voi pitää yhdenkertaista kirjanpitoa, siis esim. hieroja tms.
Parin vuoden takaisesta asiasta siis on vaan kysymys, ei sen vanhemmasta.
Vastaa Viestiin