Alv tilien nollaus

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Kaija
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:57

Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Voiko siis alv tilit nollata jossain vaiheessa, jos niin missä? ja miten tuo mahdollisesti tapahtuu(mitkä tilit yms.)?
Että olisi helpompi täsmäyttää ja pysyä perässä oikeellisuudesta.
Se on vähän vaikeaa selvittää koko tilikauden asiat kun jossain on tapahtunut virhe.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Andy »

Itse siirrän "Hankintojen ALV-saamiset" ja "Myynnin ALV-velka" -tilien saldot joka kuun lopussa "Tilitettävä ALV-velka" -nimiselle tilille. Tällöin saamisten ja velan tilit alkavat nollasta joka kuun alussa ja mahdollisten ongelmien etsiminen on tosiaan helpompaa.
Kaija
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:57

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Eikös ohjelma laske itse saldot kys tilitettävä/maksettava alv tilille?
Minulle sanottiin (tosin lähde ei ole välttämättä luotettavin mahdollinen), että niitä ei saisi missään nimessä "nollata", jotta voidaan katsoa vaikkapa puoli vuotta taakspäin (saman tilikauden sisällä) tarvittaessa.. :roll:

EDIT: ja eikös maksettava/tilitettävä alv kuitenkin "nollaudu" sitä mukaa kuin sitä maksetaan, eli maksimissaan maksettavassa/tilitettävässä alv:ssa on 2kk maksut, mikäli maksettu ajallaan.. ? :?
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja kofa »

Ostojen alv-saamiset ja myyntien alv-velat -tilit nollautuvat joka kuukausi kun maksettavaksi jäävä summa siirretään tuolle Andyn mainitsemalle tilitettävä alv-velka -tilille, tai vastaavasti saaminen siirretään alv-saamisiin. Toisilla on tapana nollata kuun alv:t vasta seuraavan kuun 1. päivä, jolloin tilien nollautumista ei välttämättä samalla tavalla huomaa.

Ja todella, tilitettävä alv-velka -tili "nollaantuu" kun alv maksetaan verotilille. Laitoin heittomerkit siksi että tilin saldo ei varsinaisesti koskaan ole nolla juuri sen takia että seuraavan kuun alv on yleensä jo siinä vaiheessa kirjattu sinne.
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Marella »

Hansassa siirrän vähennettävän ja maksettavan alvin kuukausittain vika päivänä joko maksettava alv tai ed kuukausilta vähennettävä alv tilille.

Maksettava ja vähennettävä alv siirtyy joko alv-velka tai saatava tilille kuukausittain.

Millaista virhettä ajat takaa?
Sina
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 00:36

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Sina »

Marella kirjoitti:Hansassa siirrän vähennettävän ja maksettavan alvin kuukausittain vika päivänä joko maksettava alv tai ed kuukausilta vähennettävä alv tilille.

Maksettava ja vähennettävä alv siirtyy joko alv-velka tai saatava tilille kuukausittain.

Millaista virhettä ajat takaa?

Siis sori, mä olen nyt vähän yksinkertainen, mutta miten tämä käytännössä tehdään.

Oletetaan, että minulla on ollut kuussa X myynnistä alveja 100e ja ostoista 50e, eli maksaa pitäisi 50e, niin mun ilmeisesti pitäisi saada siirrettyä toi summa 50e alv-velka (maksettava arvonlisävero) tilille? Miltä vastatililtä, jos laitan tuolta "vero myynnistä 22%" tililtä, niin sittenhän sinne jää roikkumaan tuo 50e?

Tai vastaavasti jos myynnin alvit olisi 50 e ja ostojen 100e, niin pitäisi saada siirrettyä tuo 50e tilille ed. kuukausilta vähennettävä alv? Ja jälleen sama kysymys.

Tajusikohan kukaan tästä nyt mitään :shock:
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Moderator »

Sina kirjoitti:
Marella kirjoitti:Hansassa siirrän vähennettävän ja maksettavan alvin kuukausittain vika päivänä joko maksettava alv tai ed kuukausilta vähennettävä alv tilille.

Maksettava ja vähennettävä alv siirtyy joko alv-velka tai saatava tilille kuukausittain.

Millaista virhettä ajat takaa?

Siis sori, mä olen nyt vähän yksinkertainen, mutta miten tämä käytännössä tehdään.

Oletetaan, että minulla on ollut kuussa X myynnistä alveja 100e ja ostoista 50e, eli maksaa pitäisi 50e, niin mun ilmeisesti pitäisi saada siirrettyä toi summa 50e alv-velka (maksettava arvonlisävero) tilille? Miltä vastatililtä, jos laitan tuolta "vero myynnistä 22%" tililtä, niin sittenhän sinne jää roikkumaan tuo 50e?

Tai vastaavasti jos myynnin alvit olisi 50 e ja ostojen 100e, niin pitäisi saada siirrettyä tuo 50e tilille ed. kuukausilta vähennettävä alv? Ja jälleen sama kysymys.

Tajusikohan kukaan tästä nyt mitään :shock:
Hei!

Eli siirrät vain arvonlisäverovelka- ja saamistilien koko saldon kuun lopussa maksettavan alv:n tilille, niin summat menevät oikein ja tilit nollautuvat. Esimerkissäsi siirtäisit myyntien alv velka tililtä 100 € ja hankintojen alv saamiset tililtä 50 € maksettava alv velka -tilille. Tällöin maksettavaa jäisi 50 € (100 € - 50 €).

Kysy tarkennusta jos jäi vielä epäselvää!
Sina
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 00:36

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Sina »

Kiitos!

Toimin ohjeesi mukaan ja tulos näyttää oikealta nyt :)


Paitsi, että olenkohan mä nyt silti tehnyt kirjaukset päin jotakin.. vai enkö vaan hokaa..

Kun nythän sitten Maksettava arvonlisävero -tilillä on mulla saldoa (debet), joka luonnollisestikin sitten pitäisi vähentyä, kun niitä alveja maksaa. Miten kirjaus tapahtuu veroa maksaessa?

Pankkitilillehän pitäisi saada kredit-kirjaus, kun raha vähenee.. joten nyt sitten tulisi debet-kirjaus tuolle maksettava arvonlisävero -tilille, mutta sehän lisäisi maksettavan veron määrää.. :oops:
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja kofa »

Jotain on kyllä mennyt vikaan, jos Maksettava alv -tilillä on debet-saldo. Sen pitäisi olla kredit, jotta se nollautuu maksukirjauksen jälkeen (joka menee ihan noin kuin kirjoititkin).
Menikö sinulla ne alv-velka ja -saamistilit nolliin kun teit kirjauksen maksettavaan alviin?
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Alv tilien nollaus

Viesti Kirjoittaja Marella »

En enää jaksanut lukea koko ketjua, but...

Jos maksettava alv on väärän merkkinen, niin kuukauden ostot on suuremmat kuin myynnit? Eli silloin vastatili on taseen debet - ed. kuukausilta siirtyvä alv, ei maksettava alv.
Vastaa Viestiin