Yhteisöhankintojen verotus

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Kaija
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:57

Yhteisöhankintojen verotus

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Olen aloitteleva (ja erittäin tiedonhaluinen) kirjanpitäjä. Minulle on tullut ensimmäistä kertaa eteen yhteisöhankintojen verotus.

Eli, jos ostan tuotteen EU maasta, jonka hankintahinta on vaikkapa 100€ (ostot alv 0% tilille/yhteisöhankinnat tilille (?)).
Alvia laskettaessahan kirjattaisiin 22€ maksettavaan sekä vähenettävään alviin. Eli tavallaan olen jo saanut vähentää alv:n tuossa, vaikka raha ei ole liikkunut suuntaan tai toiseen.

Mutta kun lyön tuohon 100€ esim. katteen päälle ja siihen lisään alv:n niin joudun maksamaan siitä sen koko 22% (esim. katteellinen hinta 120€ + 22% = 146,40 €, alvia tästä on siis 26,40 kaikenkaikkiaan).

Onko todella niin, vaikka konkreettisesti en ole saanut vähentää maksettavasta alvista tuota aiempaa 22€ (vrt. kotimaan ostot) joutuisin kuitenkin vain maksamaan tuon erotuksen: 26,40€ - 22,00€= 4,40€?

Jotenkin tuntuu, että siitähän joutuu maksamaan tuon koko 26,40€, koska ei konkreettisesti vähennetä sitä 22,00€. Olenko ihan väärässä vai enkö vain ymmärrä?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yhteisöhankintojen verotus

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei ja tervetuloa mukaan foorumille!

En ole varma ymmärsinkö oikein, mutta käsittääkseni tässä sekoittuu nyt hankinnan ALV myynnin arvonlisäveron kanssa.

Eli asia menee tiivistetysti näin:
-Ostat 100 € hintaisen tuotteen yhteisöhankintana EU-maasta. Tuote toimitetaan sinulle ilman arvonlisäveroa, jonka lasket itse ostohinnan päälle 100 € x 0.22 = 22 €. Merkitset tämä kausi-ilmoituksella kohtaan 305 "Vero tavaraostoista muista EU-maista". Koska tavara tulee ALV-vähennyskelpoiseen toimintaan, olet oikeutettu merkitsemään saman summan kohtaan 307 "Kohdekauden vähennettävä vero".

-Tuotteen myynti on asia erikseen. Kun myyt tavaran vaikkapa 20 € katteella, eli hintaan 120 € +alv, maksat myynnistäsi arvonlisäveroa 120 € x 0.22 = 26,4 €.

Selvensiköhän yhtään?
Kaija
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:57

Re: Yhteisöhankintojen verotus

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Juu, selvensi. Kun yrityksessä jossa olen harjoittelemassa niin he meinasivat, että todellinen maksettava alvi olisi tuon 26,40 - 22,00 erotus, eli 4,40. Kun mielestäni se menee hassusti jos miettii että kannattaako ostaa kotimaasta vaiko ulkomailta niin nopeasti vilkaisemalla ulkomailta tuoduista tavaroista joutuisi maksamaan todellisuudessa enemmän kuin kotimaan ostoista.

Jos siis vertaa, että ostetaan kotimaasta ja alv on ostettaessa 22e ja myydessä 26,40 ja jos ne myydään samana kk niin maksettavaa alv jäisi 4,40. Mutta taas jos ostetaan ulkomailta niin joutuisi maksamaan 26,40.

Kun jos ostetaan kotimaasta niin maksettava alv syntyy vasta tuotteen myynnistä ja näistä eu ostoista se syntyy jo ostettaessa, mutta sen saa vähentää. Eli vaikutus on +-0?

Osasinkohan selittää :roll: :wink:
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Yhteisöhankintojen verotus

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kaija kirjoitti:Juu, selvensi. Kun yrityksessä jossa olen harjoittelemassa niin he meinasivat, että todellinen maksettava alvi olisi tuon 26,40 - 22,00 erotus, eli 4,40. Kun mielestäni se menee hassusti jos miettii että kannattaako ostaa kotimaasta vaiko ulkomailta niin nopeasti vilkaisemalla ulkomailta tuoduista tavaroista joutuisi maksamaan todellisuudessa enemmän kuin kotimaan ostoista.
Tämä on aivan oikein, eli kotimaasta ostetun 100+alv €:n tuotteen lopulliseksi maksettavaksi arvonlisäveroksi jää tuo 26,40 - 22,00 = 4,40 € jos myyntihinta on 120 €+alv.
Kaija kirjoitti: Jos siis vertaa, että ostetaan kotimaasta ja alv on ostettaessa 22e ja myydessä 26,40 ja jos ne myydään samana kk niin maksettavaa alv jäisi 4,40. Mutta taas jos ostetaan ulkomailta niin joutuisi maksamaan 26,40.
Laskusi on muutoin aivan oikein, mutta ota huomioon että kun tilaat tuotteen yhteisöhankintana maksat siitä myyjälle 22 € vähemmän kuin jos tilaat sen Suomesta. Toisin sanoen, firman pankkitililtä lähtee lopulta yhtä paljon rahaa molemmissa tapauksessa sitten kun myynnin alv on tilitetty: Suomesta ostettaessa 122 € + 4,40 € ja yhteisöhankintana ostettaessa 100 € + 26,40 €.
Kaija
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Touko 2010, 19:57

Re: Yhteisöhankintojen verotus

Viesti Kirjoittaja Kaija »

Aaaivan :)

En tullut ajatelleeksi tuota, että todellakin lasku on 22€ pienempi yhteisöhankinnoissa. Myynnin alv summa vaan pelottelee enemmän kuin kotimaan myynnissä, koska vähennettävää ei kerry yhtä paljon (jos suuret yhteisöhankintaostot) kuin jos ostaisi suomesta kaikki.
Vastaa Viestiin