Sähköisen palvelun myynti EU-alueen ulkopuolelle ja 0-verokannan alainen liikevaihto

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Panttiantti
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Heinä 2017, 10:25

Sähköisen palvelun myynti EU-alueen ulkopuolelle ja 0-verokannan alainen liikevaihto

Viesti Kirjoittaja Panttiantti »

Olen myynyt tekemääni ohjelmistoa tavallisesti yrityksille EU-alueen sisällä, ja ALV kausiveroilmoituksen tekeminen tämän osalta on aika suoraviivaista. Satunnaisesti kauppoja on myös yrityksille EU-alueen ulkopuolelle, ja olen ollut tähän asti käsityksessä että näitä ei ilmoiteta ALV-kausiveroilmoituksella ollenkaan. Aloin nyt kuitenkin miettimään pitäisikö minun sittenkin ilmoittaa nämä myynnit kausiveroilmoituksessa kohdassa "0-verokannan alainen liikevaihto"?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Sähköisen palvelun myynti EU-alueen ulkopuolelle ja 0-verokannan alainen liikevaihto

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kyllä, kuvailemasi kaltaiset myynnit EU:n ulkopuolelle tulee lähtökohtaisesti ilmoittaa kohdassa "0-verokannan alainen liikevaihto".

Lomakkeen täyttöohjeissa mainitaan mm
"Ilmoita tässä sellaiset arvonlisäverottomat tavaroiden ja palvelujen myynnit, joihin liittyvien ostojen arvonlisäverot saa vähentää kohdekauden vähennettävissä veroissa. Näitä ovat mm. seuraavat myynnit:
-tavaran myynti EU:n ulkopuolelle, esim. Norjaan, Venäjälle tai Manner-Suomesta Ahvenanmaalle
--
-ulkomailla tapahtuva palvelujen tai tavaroiden myynti, jota ei ilmoiteta kohdassa ”Palvelujen myynnit muihin EU-maihin”,
--
Älä merkitse tähän
niitä verottomia myyntejä, joihin liittyviä ostoja ei voi vähentää."
Vastaa Viestiin