APUVA...Alv kirjaukset ja alkusaldot

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
mjnjvk
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 17:28

APUVA...Alv kirjaukset ja alkusaldot

Viesti Kirjoittaja mjnjvk »

Hei!

Olen tekemässä tilinpäätöstä ja tuli eteen noviisille pulma...

Olen aloittamassa tekemään kirjanpitoa tilittimellä ja mietin alkusaldoja, aloitan siis tämän vuoden alusta nyt tekemään.

Eli kun meillä on alv saamisia joulukuulta 498,30 jotka tulivat tietenkin vasta tammikuussa niin miten merkataan alkusaldoiksi?

eli onko näin

498,30 arvolisäverosaamiset (1763 numero)
498,30 maksettava / palauttava alv (2939 numero)

ja miten sitten kun raha tulee tilille? Miten kirjaan?

Eli tietenkin 498,30 pankkitilille debet mutta kirjaanko minkä vastatilin 1763 vai 2939? ja tuo summahan on alkusaldona tilillä 1763 ja 2939 eli jos toisesta sen kuittaan niin miten sen saan nollille?

Toivottavasti joku osaa pikaisesti auttaa...
mjnjvk
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 17:28

Re: APUVA...Alv kirjaukset ja alkusaldot

Viesti Kirjoittaja mjnjvk »

Osaisiko joku auttaa?
mjnjvk
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 17:28

Re: APUVA...Alv kirjaukset ja alkusaldot

Viesti Kirjoittaja mjnjvk »

Niin kun itse tuossa jo kerkesin pähkäillä niin tilit alkusaldoissa on varmaan 1763 alvsaamiset ja 2479 verotilitapahtumat, eikö niin?

Sitten seuraava ongelma. eli kun päätän alv tilit niin Tilitinhän kirjaa kaikki automaattisesti tileille 29391 alv myynneistä debettiin ja 29392 alv ostoista kredittiin ja 2939 maksettava / palautettava alv debettiin. . Miten sitten siis kirjataan tuo palautuva alv? Kirjaanko 2479 verotilille kredit ja 1763 alv saamisten tilille debet ? Tarviiko tuolle 2939 tilille siis tehdä mitään kirjausta?

Voi kun nyt tuntuu olevan pääs sekaisin jo kaikesta mutta jos joku ystävällisesti viitsii vielä auttaa niin pääsee tyttö eteenpäin :)
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: APUVA...Alv kirjaukset ja alkusaldot

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Alkusaldot tulevat taseesta, siellähän on muutakin, kuin tuo alv-velka.
Saamiset ja oma pääoma. Ne, kun syötät alkusaldoihin niin menee ne alv-velkakin oikein sinne.

Jos kirjaan niin kuin esitit, niin lopputulos olisis, ettei velkaa tai saamisia olisi alveista lainkaan :)

Mikä yhtiömuoto on kyseessä?
Vastaa Viestiin