Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
hama
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 00:38

Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Viesti Kirjoittaja hama »

Sain vihdoin ensimmäisen tilikauteni päätökseen, ja liikevaihto jäi alle 8500 euron. Olen ilmoittautunut alv-velvolliseksi, mutta runsaiden vähennysten vuoksi (mm. tullin perimät alvit) en ole konkreettisesti joutunut maksamaan alvia, koska joka kuukaudelta on jäänyt pari kymppiä negatiivista veroa.

Luulin, että olisin saanut verottajalta tullille maksamani alvit (lähes 1900 euroa) ja muut vähennykset pois alhaisen liikevaihtoni vuoksi, mutta kirjanpitäjäni mielestä en olekaan oikeutettu maksamieni alvejen palautukseen tilikauden lopun negatiivisen veron vuoksi?? ("Huojennukseen ei ole myöskään oikeutta, jos huojennukseen oikeuttava tilikaudelta tilitettävä vero on negatiivinen.")

Jos olisin myynyt kaiken tavaran 0-verolla esim. EU:n ulkopuolelle tai EU-alueen yrittäjille VAT-systeemillä, olisin saanut negatiivisena verona koko 1900 euroa takaisin tilikauden päätyttyä, eikö? Nyt kun myin tavaran Suomeen, verottaja pitää vähennykset itsellään, vaikka liikevaihtoni on alle 8500 euroa...

Entä jos olisin ollut vain huono myyntimies, ja enkä olisi saanut mitään kaupaksi, eli myynnit olisivat 0 euroa. Tuolloinkin olisin saanut koko tulliin maksamani alvit negatiivisena verona takaisin. Nyt, kun sain tavaraa myytyä, verottaja pitää itsellään 1900 euron edestä alveja. Onko tässä mitään järkeä? :lol:

Entäpä, jos ostojen alvit olisivat olleet vähennyksissä 0 euroa (esim. ostot EU-maista), mutta myynnin alveja (22%) olisikin ollut reippaasti. Noh, liikevaihdon jäädessä alle 8500 euroa, olisin saanut kaikki tilikaudella tilittämäni myynnin alvit takaisin alarajahuojennuksen vuoksi.

Nyt kun minulla oli sekä ostoja (vähennyksiä) että myyntiä (tilitettävää), en saa noita vähennyksiä takaisin, vaikka myyntisaamisten alv-laskelmassa huomioidut alvit teoriassa kumoutuvatkin, kun liikevaihto jäi alle 8500 euron enkä näin ollen ole alv-velvollinen.

Mitä tästä opimme? Kun teet pientä liikevaihtoa (alle 8500 euroa), osta tavarat ensimmäisenä tilikautena, saat negatiivisena verona tullin perimät alvit takaisin. Myy tavarat vasta seuraavana tilikautena, jolloin saat myyntisaamisista kertyneet alvit huojennuksen vuoksi pois. Ei tarvi kettuuntua siitä, että tulli veti välistä pari tonnia. :roll:

Ihan oikeesti, meneekö tää homma todella näin, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin...?
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Viesti Kirjoittaja kofa »

Tässä taitaa olla sekoittunut kaksi asiaa.

Alv:n alarajahuojennusta et saa, koska tilikaudelta tilitettävä vero on negatiivinen. Alarajahuojennus tarkoittaa sitä, että jos liikevaihto on tarpeeksi pieni, saat tilittämäsi alvit kokonaan tai osittain takaisin, eli siis saat vielä ihan konkreettisesti lisää rahaa vaikka olet jo saanut ostojesi alveista vähennykset hyväksesi. Mutta nyt siis kun et ole tilittänyt (eli maksanut verottajalle) mitään, ei alarajahuojennus tule kyseeseen.

Sen sijaan kertynyt alv-saaminen 1900 € säilyy saamisena edelleen ja sen voi lisätä tammikuun alv-ilmoitukseen (kausiveroilmoitukseen) vähennettävään veroon. Tai vaihtoehtoisesti sen voi hakea palautuksena takaisin, mutta kätevämpi on lisätä se tuohon kausiveroilmoitukseen. Jatkossa, kiitos verotilin, verottaja palauttaa automaattisesti negatiivisen alvin tilillesi. Eli esim. jos tammikuusta sinun pitäisi tilittää alvia 200 €, tuo saaminen 1900 € kattaisi sen (kunhan se ilmoitetaan kausiveroilmotuksella), ja verottaja palauttasi tilillesi 1700 €.

Eli et ole menettänyt paria tonnia, vaan kyllä ne siellä verottajalla roikkuu ja palautuu hyväksesi :)
hama
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 00:38

Re: Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Viesti Kirjoittaja hama »

Siis ihanko totta? :shock: Wau. Miksihän mun usean vuosikymmenen työkokemusta omaava kirjanpitäjä ei tätä tiennyt...? Siis epäilin kyllä tätä itsekin, mutta kun en ole ammattilainen, niin mulla tätä juttua vastaan soti vain oma logiikka, ei niinkään tietämys. Ja kysymys ei ollut pelkästä huojennuksesta, vaan siitä, saanko tullille maksamiani alveja mistään ikinä takaisin. :)

Eli siis mun tulee nyt vain kirjata tammikuun valvontailmoitukseen edellisen tilikauden vähennykset kokonaisuudessaan? :) Pitääkö mun ilmoittaa johonkin, että liikevaihto jäi alle 8500 euroa, josta syystä vähennyksiä on "yhtäkkiä" niin paljon?
hama
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 00:38

Re: Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Viesti Kirjoittaja hama »

Soitin Verottajalle, ja siellä sanottiin, että EN ole oikeutettu saamaan vähennyksiä kokonaisuudessaan pois... Et saan vain sen tilikauden lopussa olleen negatiivisen veron -30 euroa. Vähennykset kokonaisuudessaan (laskin, että yhteensä 2600 euroa) jää sille tielleen! Eihän tässä ole mitään järkeä?!

Parempi siis vain nostella jalat kattoon ja olla myymättä mitään, koska silloin kyllä valtio maksaa kaikki vähennykset tilikauden päätyttyä takaisin. Tai sitten vois vaikka Amerikan sijaan tilata pelkästään Euroopasta, jolloin saan kaikki myynnin alvit tilikauden lopussa huojennuksena takaisin. EI MITÄÄN JÄRKEÄ!

Näinkö mua rangaistaan, kun uskalsin vierahille maille rapakon taakse ostoksille, ja ylipäänsä myin mitään? :o Bye, bye 2600 euroa. :twisted:
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Viesti Kirjoittaja kofa »

Anteeksi, taisin lukea aloitusviestin huolimattomasti, eihän se 1900 € tosiaan ollutkaan vuoden lopussa jäljellä oleva saaminen. Siis jos saaminen oli sen 30 €, jonka viimeisimmässä viestissä kerroit, niin senhän siis tietysti saat takaisin lisäämällä sen tammikuun ilmoitukseen (joka siis pitää tänään viimeistään sähköisesti antaa, paperinen versio on jo myöhässä).

Mutta nyt täytyy myöntää että putosin kärryiltä miksi olet sitä mieltä että olet sen 1900 € (vai oliko se jo 2600 €) menettänyt? Alv:n "sääntöhän" on se, että myynnistä tilitettävästä alvista vähennetään ostojen alvit ja katsotaan jäikö jäljelle maksettavaa vai saamista. Eikö siis noita tullille maksettuja alveja ole voitu vähentää kirjanpidossa, eli onko ostot tehty sellaiseen käyttöön, jossa ei alv-vähennysoikeutta ole? Sain nyt aloitusviestistäsi kyllä sen käsityksen, että ne on vähennetty, koska alvisi on koko ajan ollut jokusen kympin saamisen puolella. Jos niitä ei olisi vähennetty, olisit joutunut joka kuukausi tilittämään verottajalle kaikki myynnillä kerrytetyt alvit. Ellei sitten sinulla ole ollut muita ostoja niin paljon, että niiden alvit on "kattaneet" myyntien alvit.

Tähän loppuun vielä tarkennus, kun kirjoitit 'kun liikevaihto jäi alle 8500 euron enkä näin ollen ole alv-velvollinen.'
Kun olet ilmoittautunut alv-rekisteriin, olet aina alv-velvollinen olipa liikevaihtosi minkä suuruinen tahansa.
hama
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 00:38

Re: Ei-arvonlisäverovelvollinen?

Viesti Kirjoittaja hama »

Kyllä, olen tietysti alv-velvollinen, kun olen sellaiseksi ilmoittautunut! :) Mutta kaikki tämä huojennus-soopa sai minut aluksi luulemaan, että saisin pienen liikevaihtoni vuoksi valtiolta jotain oikeaa verohuojennusta. Väärinpä luulin. :lol:

Enimmäkseen tässä on kai kyse pienen liiketoiminnan harjoittajien eriarvoisuudesta. Tapauksissa, joissa

ostot 0%
myynti 22%

tai

ostot 22%
myynti 0%

alv-suorituksia tulee yrittäjälle maksettavaksi tasan 0 euroa. Ylemmässä tapauksessa myynnistä tilitettävät alvit saa huojennuksena takaisin, alemmassa tapauksessa taas ostoihin sisältyneet alvit palautetaan negatiivisena verona kokonaisuudessaan. Mutta mikäli sekä ostoihin että myyntiin sisältyy alv, ja summat ovat vielä muut vähennykset huomioituna samanravoisia, eivät huojennukset tai palautukset tule kyseeseen. Siitä huolimatta, että kaikissa näissä tapauksissa liikevaihto olisi ollut samanarvoinen, eli alle 8500 euroa.

Nykyisellään veron kannalta suotuisaa (alle 8500 euron) liiketoimintaa näyttäisivät olevan seuraavanlaiset bisnekset:

Ostot 0% (esim. palvelualan yritys, ostoja/vähennyksiä ei välttämättä ole)
Myynti 22%
= myynnin alv-tilitykset palautetaan kokonaisuudessaan huojennuksena tilikauden lopussa = alvia valtiolle 0 €

Ostot EU:sta, vero 0%
Myynti kotimaahan, vero 22%
= myynnin alv-tilitykset palautetaan kokonaisuudessaan huojennuksena tilikauden lopussa = alvia valtiolle 0 €

Ostot ulkomailta, vero tulliin 22%
Myyntiä ei ole
= ostojen vähennykset palautetaan kokonaisuudessaan negatiivisena verona tilikauden lopussa = alvia valtiolle 0 €
-> myynnin kotimaahan voi tehdä seuraavana tilikautena, jolloin kaikki myynnistä tilitetyt alvit saa huojennuksena takaisin tilikauden lopussa = alvia valtiolle 0 €

Ostot ulkomailta, vero tulliin 22%
Myynti EU:n ulkopuolelle tai VAT-numerolla EU:hun (vero 0%)
= ostojen vähennykset palautetaan kokonaisuudessaan negatiivisena verona tilikauden lopussa = alvia valtiolle 0 €

Mutta ÄLKÄÄ IHMEESSÄ TEHKÖ NÄIN :lol: :
Ostot ulkomailta, vero tulliin 22%
Myynti kotimaahan, vero 22%
= yllä mainittujen ollessa samanarvoisia kun muut vähennykset on huomioitu alvia valtiolle 22%

Kun ryhdyin yrittäjäksi, joka paikassa toitotettiin, kuinka aloittelevan yrityksen liiketoimintaa helpotetaan näillä huojennuksilla, mikäli liikevaihto jää pieneksi. Nyt kun perehdyin lakiin tarkemmin, huomaankin, ettei harjoittamani kaltaista vähäistä liiketoimintaa tueta yhtään mitenkään, vaan olen verrattavissa ihan keneen tahansa alv-velvolliseen yrittäjään, olipa sitten liikevaihto minkä verran hyvänsä.

Jos olisin valinnut maahantuonnin ja jälleenmyynnin sijaan liiketoiminnan muodoksi jonkun näistä yllä mainituista esimerkeistä, olisin nyt 2600 euroa rikkaampi. Jollekin se saattaa ehkä tuntua pieneltä summalta, mutta se on valitettavasti perheeni 2kk tulot! Minua mietityttää myös se, että mikähän logiikka tässä on takana, että valtio hyvillä mielin lohkaisee 22% mun yrityksen tuloista, ja mieluummin sitten takaa mun elintason toimeentulotuella? :D

En voi myöskään lakata ihmettelemästä, että millä perusteella tietyn tyyppistä liiketoimintaa suositaan arvonlisäverotuksessa, mutta toisen tyyppistä ei?
Vastaa Viestiin