Alv-vähennyksiä

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
kirjanpitoboogie
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Joulu 2015, 15:54

Alv-vähennyksiä

Viesti Kirjoittaja kirjanpitoboogie »

Hei,

Olen artisti/muusikko ja, perustin toiminimen jotta pystyisin lähettää laskuja kun soitan konsertteja.

Nyt kun teen levyn erään tuotanto-firman kanssa (joka laskuttaa minua), maksan myös alvit. Kyseinen tuotanto-firma on osakeyhtiö ja ne on velvollisia laskuttaa hinnan lisäksi myös +24% alvit.

En ole alv-velvollien koska liikevaihto on alle 8 500€ vuodessa, mutta rekisteröidyin kuitenkin koska vero toimistolla ne sai minut ymmärtämään että voin saada takaisin ne alvit mitä olen maksanut tuotanto-firmalle toiminimeni kautta. Mutta kuin selailin veron nettisivuja sain kuitenkin sellaisen kuvan että en saakaan alvit takaisin:
''Tilitettävän veron määrän saat selville, kun vähennät kuukauden myyntien verosta saman kuukauden vähennyskelpoisiin ostoihin sisältyneen veron.''
Eli. Maksan tuotanto-firmalle kahdessa erässä, jossa molemmissa laskuissa on se +24% alv. Pystynkö siis saada niitä rajoha takaisin, vai ei? Ja jos niitä saa takaisin, miten se hoituu käytännössä?

Suuret kiitokset. Ei tämä aloitellijalle aina niin helppoa ole! :)
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Alv-vähennyksiä

Viesti Kirjoittaja Uitto »

rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Alv-vähennyksiä

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

kirjanpitoboogie kirjoitti:En ole alv-velvollien koska liikevaihto on alle 8 500€ vuodessa, mutta rekisteröidyin kuitenkin koska vero toimistolla ne sai minut ymmärtämään että voin saada takaisin ne alvit mitä olen maksanut tuotanto-firmalle toiminimeni kautta.
Jos olet ilmoittautunut alv-velvolliseksi, sinun täytyy laskuttaa alvit liikevaihdon suuruudesta riippumatta. Jos vuoden päättyessä liikevaihto jää alle 8500 euroa, niin saat alvit takaisin kokonaisuudessaan (käytännössä sinun ei tarvitse maksaa alvia valtiolle). Jos sen ylittää, saat osan siitä kuitenkin takaisin. Kuten uitto tässä yllä ehdotti, sinun kannattaa perehtyä arvonlisäveron alarajahuojennukseen: https://www.vero.fi/fi-FI/content/27962/8154
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Alv-vähennyksiä

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

AVL 45 §:
Veroa ei suoriteta:

1) esiintyvän taiteilijan tai muun julkisen esiintyjän ja urheilijan palkkiosta;
Tuohon arvonlisäverottomaan toimintaan (esiintyminen) liittyvien kulujen alv:a ei myöskään saa vähentää.

Levyjen myynti taas on alv:n piirissä, joten tuo studion alv on vähennyskelpoinen. Mikäli ilmoituskauden alv on negatiivinen, verottaja palauttaa alv:n.
Vastaa Viestiin