Tavaran osto toisesta EU-maasta ja merkintä ALV-ilmoitukseen

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Luna
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 16:14

Tavaran osto toisesta EU-maasta ja merkintä ALV-ilmoitukseen

Viesti Kirjoittaja Luna »

Hei!

Pohdiskelen tässä verollisten yhteisöhankintojen merkitsemistä alv-ilmoitukseen. Pääni lyö tyhjää enkä meinaa löytää oikeaa informaatiota asian selvittämiseksi. Elikkäs...

Olen tehnyt tavaraostoja EU:sta. Osa niistä on mennyt siten, että olen ilmoittanut alv-numeroni ja ostos on tehty ilman alvia. Selvä tapaus siis ja tämän osaan merkitä alv-ilmoitukseen.

Mutta, osan tavaroista olen ostanut ihan "normaalisti", jolloin hintaan on sisältynyt alv. Kaikki ostot (alvin kanssa tai ilman) ovat arvonlisäverolliseen toimintaani liittyviä, mutta en meinaa millään tajuta, miten merkitsen alv-ilmoitukseen nämä ostot, joista olen maksanut jo alvia hinnassa. Alv-ilmoituksen kohdat 305 ja 313 siis mietityttävät. Merkkaanko kohtaan 313 verottoman hinnan ja kohtaan 305 arvonlisäveron Suomen verokannan (24% tässä tapauksessa) mukaan? Vaikka olen jo maksanut arvonlisäveroa esim. Saksasta ostetusta tuotteesta Saksan verokannan mukaan...?

Luna
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Tavaran osto toisesta EU-maasta ja merkintä ALV-ilmoituk

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Luna kirjoitti:Mutta, osan tavaroista olen ostanut ihan "normaalisti", jolloin hintaan on sisältynyt alv. Kaikki ostot (alvin kanssa tai ilman) ovat arvonlisäverolliseen toimintaani liittyviä, mutta en meinaa millään tajuta, miten merkitsen alv-ilmoitukseen nämä ostot, joista olen maksanut jo alvia hinnassa. Alv-ilmoituksen kohdat 305 ja 313 siis mietityttävät. Merkkaanko kohtaan 313 verottoman hinnan ja kohtaan 305 arvonlisäveron Suomen verokannan (24% tässä tapauksessa) mukaan? Vaikka olen jo maksanut arvonlisäveroa esim. Saksasta ostetusta tuotteesta Saksan verokannan mukaan...?
Tavaroista, jotka olet ostanut toisesta maasta ja maksanut kyseisen maan alvia, ei voi alvia vähentää Suomessa, eli täytyy kirjata koko hinta alvineen ostokuluna. Tavaroiden ulkomailla maksettua alvia ei siis kirjata alv-ilmoitukseen eli kausiveroilmoitukseen. Kohtiin 311, 312, 313 ja 314 laitetaan vaan tavarat/palvelut jotka on ostettu/myyty käännetyllä arvonlisäverolla. Jos ulkomaan ostosta/myynnistä on maksettu/veloitettu alv, niin nuo kyseiset ostot/myynnit ei kuulu niihin kohtiin.
Luna
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Huhti 2012, 16:14

Re: Tavaran osto toisesta EU-maasta ja merkintä ALV-ilmoituk

Viesti Kirjoittaja Luna »

Kiitos vastauksesta! Näinhän se olikin. :)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Tavaran osto toisesta EU-maasta ja merkintä ALV-ilmoituk

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Täsmennän vielä sen verran, että toisesta EU-maasta paikanpäältä ostoja tehnyt arvonlisäverovelvollinen suomalaisyritys voi hakea näiden alvien palautusta ALVEU-palvelusta:
http://www.vero.fi/fi-FI/ALVEU
arvonlisäveron ulkomaalaispalautus:
Suomalainen yritys voi hakea muista EU-maista liiketoimintaansa varten hankkimiinsa tavaroihin ja palveluihin liittyvän arvonlisäveron palautuksena takaisin.
Ihan pieniä summia ei saa takaisin, vaan palautettava minimi on 50 €.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Tavaran osto toisesta EU-maasta ja merkintä ALV-ilmoituk

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Andy kirjoitti:Täsmennän vielä sen verran, että toisesta EU-maasta paikanpäältä ostoja tehnyt arvonlisäverovelvollinen suomalaisyritys voi hakea näiden alvien palautusta ALVEU-palvelusta:
http://www.vero.fi/fi-FI/ALVEU
Näin on, kiitos Andy täsmennyksestä
Vastaa Viestiin