auto firman nimiin ulkomailta

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
aloittelija1
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Helmi 2010, 11:18

auto firman nimiin ulkomailta

Viesti Kirjoittaja aloittelija1 »

Toimintani on sellaista, että minun ei tarvitse liittyä sen takia alv-rekisteriin.

Haluan ostaa firmalle auton ulkomailta (vähäksi ajaksi firman käyttöön, sitten myyntiin). Ulkomailta ostaessa jätän ALV:n maksamatta. Miten verotus Suomessa?

Jos auton arvo on alle 8500€ ei minun tarvitse liittyä alv-rekisteriin? Tilikaudessa ei olisi muita alv-toimintaan liittyviä ostoja/myyntejä kuin tuo auto.


Kiitos!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: auto firman nimiin ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei ja tervetuloa foorumille!
aloittelija1 kirjoitti: Haluan ostaa firmalle auton ulkomailta (vähäksi ajaksi firman käyttöön, sitten myyntiin). Ulkomailta ostaessa jätän ALV:n maksamatta. Miten verotus Suomessa?
En ole kyllä paras mahdollinen vastaamaan tähän kysymykseen, sillä en ole koskaan tuonut autoa ulkomailta Suomeen. Ensimmäisenä tulee kuitenkin itselleni mieleen kysymys arvonlisäverotuksesta tullissa. Eli jos auto tuodaan EU-alueen ulkopuolelta, siitä pitää todennäköisesti maksaa arvonlisäveroa tullauksen yhteydessä. Mutta jos sen sijaan ostat sen EU:n sisältä, niin silloin käsittääkseni arvonlisäveroa ei peritä.
aloittelija1 kirjoitti: Jos auton arvo on alle 8500€ ei minun tarvitse liittyä alv-rekisteriin? Tilikaudessa ei olisi muita alv-toimintaan liittyviä ostoja/myyntejä kuin tuo auto.
Auton ostohinnalla ei ole merkitystä, mutta jos myyt auton eteenpäin ja saat siitä alle 8500 € niin silloin ei tarvitse, olettaen tosiaan ettei yritykselläsi ole muitakaan tuloja tilikauden aikana. Eli tilikauden kokonaisliikevaihto ei saisi ylittää tuota 8500 €, jotta ALV-rekisteriin ei tarvitse mennä.
Auria
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Helmi 2010, 18:13
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: auto firman nimiin ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Auria »

Jos autojen myyminen ei ole liiketoimintaasi, ei auton myynnistä saatu raha vaikuta arvonlisäverovelvollisuuteesi. Jos auto siis on hankittu yrityksesi käyttöomaisuudeksi (eli yrityksen ajoja varten) ja myyt auton myöhemmin voitolla, et merkitse tuota summaa liikevaihtoon vaan liiketoiminnan muihin tuottoihin.
Millaisen tilitoimiston sinä valitset?
www.auriayrityslaskenta.fi
Vastaa Viestiin