Vähennettävät alvit, ei kuukausittain?

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Usvatar
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Maalis 2014, 20:04

Vähennettävät alvit, ei kuukausittain?

Viesti Kirjoittaja Usvatar »

Kiitos kaikille, jotka tänne niin asiantuntevasti vastailee. Tätä selaamalla olen saanut monia hyviä oivalluksia...

Olisin kuitenkin miettinyt seuraavaa...

Jos yritykselläni on sekä alvillista että alvitonta myyntiä (alviton myynti siis sellaista, jonka tuotantopanoksista ei saa alvia vähentää), niin olen yleiskulut vähentänyt verollisen liikevaihdon suhteessa. Kuukaudesta riippuen yleiskuluja tulee noin 10 - 15 eri tilille. Alvillisen liikevaihdon osuus on kuukaudesta riippuen noin 2 - 10 %. Olen alvin yleiskuluista laskenut jokaisen kuukauden prosentin suhteessa...
Mutta se on tosi työlästä, ja välillä tuntuu niin turhalta siirrellä muutamia kymmeniä senttejä...

Mietin, että voisinkohan tehdä koko vuoden niin, että en vähennä yleiskuluista alvia ollenkaan, (kun se siitä vähennettävä summa ei ole kovin iso) kuukausien aikana, vaan vasta joulukuussa, jolloin katsoisin koko vuoden verollisen liikevaihdon osuuden, ja sillä osuudella oikaisisin vähennettävät alvin pois yleiskuluista, niin siis että joulukuulle tulisi sitten isompi palautettava summa...

Kiitos jos jolla kulla olisi mielipidettä. Olen viime vuodet tehnyt mainitsemallani tavalla, mutta se alkaa kypsyttää...
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Vähennettävät alvit, ei kuukausittain?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos on isoista summista kyse, niin kannattaisi ehkä pyytää tähän asiaan kirjallista ohjausta verottajalta. Se on arvonlisäveroasioissa ilmaista. Yleensähän verottaja ei pane pahakseen verovelvollisen vahingoksi koituvaa alvien myöhästymistä, mutta on tarkka siitä että verottajan vahingoksi koituvia myöhästymisiä ei katsota läpi sormien. Tässä kuvaamassasi tapauksessa tilanne koituisi verovelvollisen vahingoksi koska alvivähennysten myöhästyminen aiheuttaa liian suuria alvimaksuja verottajalle.
Usvatar
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Maalis 2014, 20:04

Re: Vähennettävät alvit, ei kuukausittain?

Viesti Kirjoittaja Usvatar »

Kiitos, Andy, vastauksesta. Mietin kanssa, että omaksihan vahingoksi tuo koituu... tavallaan. Mutta kyllä niistä vuoden mittaan tulee ihan sievoinen summa, joten pitää kai kysyä verottajalta. Ainakin varmempi niin. Kiitos.
Sarsus
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Touko 2013, 20:22

Re: Vähennettävät alvit, ei kuukausittain?

Viesti Kirjoittaja Sarsus »

Mulla oli aikanaan asiakkaana semmonen firma missä oli sekä alvillista että alvitonta myyntiä. Siin oli aineistoa ehkä puol mapillista kuussa, eikä todellakaan kukaan vaatinu kuukausikohtaista erottelua, vaan vuositasolla katsottiin. Ja vielä niin, että tilinpäätöksen jälkeen, toteutuneista summista laskettiin seuraavalle vuodelle käytettävät prosentit. Tilintarkastaja mukana, sekä verotarkastus siltä osin läpi puhtaana.
Vastaa Viestiin