Hintojen ja alvien pyöristys

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Hintojen ja alvien pyöristys

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Hei kaikille

Kyseessä on yhdenkertainen, maksuperusteinen kirjanpito.

Laskutusohjelmani laskee jokaiseltä riviltä tuotteen alv:n sekä alvillisen hinnan sen alvittomasta hinnastaan. Esim.

Koodi: Valitse kaikki

   
Tuotteen nimi   Veroton hinta      Alv 24%      Alvillinen hinta
Tuote A             87,23            20,94           108,17
Tuote B             17,45             4,19            21,64
Tuote C             84,37            20,25           104,62
----------------------------------------------------------------
Yhteensä           189,05            45,38           234,43
Ohjelma sitten laskee normaalisti kaikki hinnat yhteensä jokaisesta sarakkeesta, kuten yllä olevassa esimerkissa näkyy.

Ongelma on se, että alvit on pyöristetty jokaiselta riviltä kahden desimaalin tarkkuudella eli joissakin tapauksissa jos laskee alvin yhteensä laskun verottomasta hinnasta yhteensä, niin tulee esim. sentin heitto. Jos otetaan yllä oleva esimerkki:

Alv 24 % yht. = Veroton hinta yhteensä * 0,24 = 189,05 * 0,24 = 45,37 (laskussa 45,38)
Alvillinen hinta yht. = Veroton hinta yhteensä + Alv 24 % yht. = 189,05 + 45,37 = 234,42 (laskussa 234,43)

Varsinaisessa laskussa lukee mitä ohjelma laskee, eli asiakas maksaa minulle 234,43 euroa, ja kirjanpitoon laitan 189,05 € (tuotot 24 %) ja 45,38 € (alv-velka 24%).

Pitäisikö kuitenkin huomioida kyseinen sentin heitto jollakin tavalla kirjanpitoon? Mielestäni tämä tapa laskea alvit on oikea, sillä alvit joudutaan joka tapauksessa pyöristämään jokaisesta tuotteesta. Ajattelin vaan, että jos verottaja tarkistaa hinnat kirjanpidosta (jossa on vain hinnat yhteensä) niin huomaa, että on muutaman sentin heitto. Tietysti taseessa on myös kaikki laskut, josta voi nähdä mistä se johtuu.

Ajattelin vain kysyä onko olemassa jonkinlainen vakiintunut tapa hoitaa tämä pikkuongelma.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Hintojen ja alvien pyöristys

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Itse käytän tällaisiin sentin heittoihin tuloslaskelmasta löytyvää "pyöristyserot" -tiliä. Kovin kauaa ei parane muutamien senttien eroja pähkäillä, että homma pysyy järkevänä.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Hintojen ja alvien pyöristys

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Andy kirjoitti:Itse käytän tällaisiin sentin heittoihin tuloslaskelmasta löytyvää "pyöristyserot" -tiliä. Kovin kauaa ei parane muutamien senttien eroja pähkäillä, että homma pysyy järkevänä.

Siis minkälainen tili se olisi? Koska käytännössä senttiero on vain alvissa, joten siihen pitäisi pyöristää. Ja pyöristätkö kerran tilikauden päättyessä vai joka kerta kun ongelma ilmestyy?

Vai pitäisikö yhdenkertaisessa kirjanpidossa tehdä kirjaus ennen kauden loppua, jossa pyöristetään mahdollinen senttiheitto alv-velka -tilillä esim. kirjaamalla "alvin pyöristys" ja tositteenä selitys laskuista, jossa tuollainen hetto ilmestyy?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Hintojen ja alvien pyöristys

Viesti Kirjoittaja Andy »

En tiedä miten muut tekevät, mutta itse kirjaan tällaisen sentin heiton osuessa kohdalle sen saman tien pyöristyseroihin. Jos kirjaat alv:n suoraan kuitin perusteella, niin heittohan syntyy silloin kululle eikä alville.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Hintojen ja alvien pyöristys

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Andy kirjoitti:En tiedä miten muut tekevät, mutta itse kirjaan tällaisen sentin heiton osuessa kohdalle sen saman tien pyöristyseroihin. Jos kirjaat alv:n suoraan kuitin perusteella, niin heittohan syntyy silloin kululle eikä alville.
Minun tapauksessani heitto syntyyhän alville, sillä käytän nettomenettelyn. Nettohinta on aina oikea.
Vastaa Viestiin