ALV käsittely ei-ALV-velvolliselle

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
deadbeef
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2013, 16:39

ALV käsittely ei-ALV-velvolliselle

Viesti Kirjoittaja deadbeef »

Olen tuore yksityinen ammatinharjoittaja enkä ole ALV-velvollinen (en ole ilmoittautunut, koska liikevaihto jää varmasti alle rajan). Kirjanpidosta olen melko pihalla, mutta ajattelin että ilman ALV-velvollisuutta selviäisin vähäisestä kirjanpidosta..

Ensimmäiseen ongelmaan törmäsin Googlen AdWords palvelun kanssa. Käsittääkseni Googlen (Irlannissa) pitäisi laskuttaa minulta ALV, koska en ole ALV-velvollinen? Se ei nyt kuitenkaan onnistu, koska "tavoittelen taloudellista hyötyä", jolloin Googlen mielestä olen business -asiakas eikä minulta laskuteta ALV:tä. Googlen asiakaspalvelun mukaan minun tulee maksaa ALV itse, mutta miten se tapahtuu, kun en ole ALV-velvollinen?

Bonuksena vielä tyhmä kysymys: Kun veroilmoituksessa ilmoitan elinkeinotoiminnan kulut, ilmoitanko vain verottomat kulut vai voinko sisällyttää niihin maksamani ALV:t?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV käsittely ei-ALV-velvolliselle

Viesti Kirjoittaja Andy »

Sillä ei kyllä pitäisi olla väliä tavoitteletko "taloudellista hyötyä" vai et. Jos et kuulu alv-rekisteriin eikä sinulla näin ollen ole voimassaolevaa alv-tunnusta, niin ainakin minun tietääkseni Googlen kuuluisi lisätä alv sinulle myytyyn tuotteeseen. Onpa erikoista että asiakaspalvelusta vastattiin kertomallasi tavalla. Olisiko sinun mahdollista olla asiakaspalveluun vielä uudemman kerran yhteydessä ja kertoa sinne että EU-säännösten mukaan käänteisen arvonlisäverotuksen käyttäminen edellyttää että asiakasyritys on ilmoittanut myyjälle voimassaolevan VAT-tunnisteen?

Veroilmoituksessa ilmoitat bruttosummat (eli koko hinta alveineen päivineen), jos et ole alv-rekisterissä. Tämä siitä syystä, että et saa vähentää näiden kulujen arvonlisäveroja, joten ne jäävät sinulle kokonaisuudessaan kuluksi.
deadbeef
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2013, 16:39

Re: ALV käsittely ei-ALV-velvolliselle

Viesti Kirjoittaja deadbeef »

Otin vielä kerran yhteyttä Googleen ja nyt siellä vihdoin ymmärrettiin tilanteeni. Minun käskettiin valita personal -tili, jolloin minulta laskutetaan ALV. Tämä siis siitä huolimatta, että Googlen ohjeistuksessa sanotaan selvästi että personal vaihtoehdossa ei saa tavoitella taloudellista hyötyä. Joka tapauksessa tämä yksi asia on nyt selvinnyt.

Vielä (ainakin) yksi lisäkysymys: Miten kirjanpitoon pitäisi kirjata tulot ulkomaisilta (http://www.bmtmicro.com tai http://www.fastspring.com, molemmat USA:ssa) e-commerce palveluilta? Nuo siis myyvät ohjelmistoani loppuasiakkaille, ottavat välistä paikalliset (esim. ALV, jos ostaja on EU:ssa) verot + oman siivunsa ja maksavat vaikkapa kerran kuussa kertyneen summan minulle.

Ilmeisesti minun kannattaa itse tehdä kirjanpitoa varten jonkinlainen lasku näistä? Miten ALV kuviot menee tässä tapauksessa? Joskus aikaisemmin verotoimistosta selvittelin asioita ja silloin päädyttiin siihen, että tämä olisi arvonlisäverotonta myyntiä, mutta vaikuttaako asiaan se etten nyt olekaan ALV-rekisterissä?
deadbeef
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Syys 2013, 16:39

Re: ALV käsittely ei-ALV-velvolliselle

Viesti Kirjoittaja deadbeef »

Anteeksi että potkin tätä threadiä hereille, mutta osaisiko joku vastata edellisiin kysymyksiini..

Eli kun ohjelmistoani levittävä palvelu USA:sta maksaa tililleni myynnistä kertyneen summan, niin miten se pitäisi merkitä kirjanpitoon? En siis ole ALV-rekisterissä ja kyseessä yhdenkertainen kirjanpito.

Ilman parempaa tietoa kirjaisin tililleni ilmestyneen summan vain ALV 0% tuloksi, mutta jotenkin tuntuu ettei se voi olla näin yksinkertaista. Pitäisikö esimerkiksi palvelun välistä vetämä osuus näkyä jotenkin erikseen kirjanpidossani?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV käsittely ei-ALV-velvolliselle

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eli kun ohjelmistoani levittävä palvelu USA:sta maksaa tililleni myynnistä kertyneen summan, niin miten se pitäisi merkitä kirjanpitoon?
Täältä löytyy varsin sekava ohje palveluiden ulkomaankaupasta:

http://www.tax.fi/fi-FI/Syventavat_vero ... rot(14323)

Siellä sanotaan "Elinkeinonharjoittajalle myytyyn palveluun sovelletaan myyntimaan yleissääntöä (kohdat 3 ja 6.1)."

Myyntimaan yleissäännön perusteella teidän tapauksessa palvelun myynti ei tapahdu Suomessa, koska:
"Elinkeinonharjoittajalle luovutettu palvelu on myyty Suomessa, jos se luovutetaan ostajan täällä sijaitsevaan kiinteään toimipaikkaan."

Käsittääkseni tästä johtuen myynti on teille veroton, sillä sen katsotaan tapahtuneen Yhdysvalloissa. Näin ollen merkitsisitte tapahtuman kirjanpitoon alv0% myyntitilille.
Vastaa Viestiin