Maalauksien ja maalattujen esineiden myynnin alv

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Maalauksien ja maalattujen esineiden myynnin alv

Viesti Kirjoittaja kofa »

Pohdiskelen tässä mitäköhän verokantaa pitäisi käyttää, 10 % vai 24 %, näissä tapauksissa:
(käytän sanaa taiteilija, vaikka kyseessä ei ole ns. perinteinen taiteilija, vaan henkilö, joka oman yrityksensä nimissä tekee niin maalauksia kuin muitakin töitä)

1. Taitelijalta pyydetään maalaus tietystä aiheesta, jonka hän sitten toteuttaa itse hankkimalleen esim. taulupohjalle
2. Taitelijalta pyydetään maalaus tietystä aiheesta ja asiakas tuo maalauspohjaksi haluamansa jutun, vaikka t-paidan
3. Taitelijaa pyydetään asiakkaan kotiin tekemään esim. seinämaalaus
4. Taiteilija ostaa taulupohjan, tekee siihen maalauksen ja myy valmiina maalauksena
5. Taiteilija ostaa käyttöesineen tms., vaikkapa sen t-paidan, tekee siihen maalauksen ja myy sen maalattuna käyttöesineenä

Näistä mielestäni selkeästi 10 % pitäisi olla 4. kohta. Mutta jos katsoo tarkasti verottajan listausta siitä, mitä ovat taide-esineet, joihin voi soveltaa alennettua verokantaa, kaikkihan näistä jäisi 24 % piiriin, sillä mikään ei ole taiteilijan kokonaan käsin tekemää. Maalauspohja on aina hankittu jostain valmiina eikä itse tehty. Mutta jos kuitenkin pohja saa olla valmiina hankittu, koskeeko se vain taulupohjia (4. kohta) vai mitä tahansa esineitä (5. kohta)? Ja jos maalaus tehdään asiakkaan tilauksen mukaan, tuleeko siitä silloin aina heti 24 %, oli maalauspohja kenen tahansa hankkima (1. ja 2. kohta)? Ja 3. kohta, kai sekin sitten menee siihen 24 % piiriin..?

Onko kellään kokemusta tai tietoa näistä asioista? Varmaan joku päivä juhannuksen jälkeen täytyy soitella verottajalle, jos ei muuten löydy asiaan vastausta. Mietityttää vaan, saako sieltä puhelinpalvelusta varmasti oikean vastauksen näihin kaikkiin, kun on noinkin monta erilaista tapausta saman aiheen sisällä...
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Maalauksien ja maalattujen esineiden myynnin alv

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei Kofa!

En valitettavasti ole ollut juuri tekemisissä taiteilijoiden kirjanpidon kanssa, mutta vastaan silti kysymykseen siitä, pitääkö maalauspohjankin olla itse tehty alempaa verokantaa varten: olen lähes varma siitä että näin ei ole, sillä jos maalauspohjakin täytyisi tehdä itse, niin Suomessa ei taitaisi olla kovin montaa alemman verokannan kriteerit täyttävää kuvataiteilijaa. Eli uskallan väittää sen riittävän, että teos itsessään on käsin maalattu.

Kun kyseistä verottajan ohjetta lukee, niin ainakin itselleni syntyy vaikutelma siitä että tällä käsin tekemisellä tarkoitetaan lähinnä sitä, että taideteosta ei ole massavalmistettu jossain tehtaassa tai tehty valokopioimalla/painamalla.
Vastaa Viestiin