ALV palveluostoista muista EU-maista kausiveroilmoituksessa

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
lazybusiness
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Touko 2011, 11:21

ALV palveluostoista muista EU-maista kausiveroilmoituksessa

Viesti Kirjoittaja lazybusiness »

Olen täyttelemässä ALV-kausiveroilmoitusta viime vuodelta (toiminimeni ALV-ilmoitusjaksoni on kalenterivuosi).

Minulla on kaksi sellaista tapausta, mitä en ole aiemmin käsitellyt ja siksi vähän pallo hukassa. Eli kyse on palveluostoista muista EU-maista, joissa myyjä on laskuttanut ALV:ia 15% ja 19,6%. Olen kuitenkin tehnyt nämä ostot yksityishenkilönä, eli en ole ilmoittanut omaa ALV-tunnustani myyjälle oston yhteydessä. Yritysmuotoni on toiminimi ja olen rekisteröitynyt ALV-velvolliseksi.

Kysymykseni kuuluu; miten (jos mitenkään) ilmoitan tällaiset ALV:t kausiveroilmoituksessa? Lomakkeen kohdat, joita pohdin, ovat erityisesti 314 ja 306:

314 Palveluostot muista EU-maista
Sellaisten muista EU-maista ostettujen palveluiden yhteissumma, joista vero on palvelun myyntimaan yleissäännöksen mukaan suoritettava käännetyn verovelvollisuuden perusteella Suomeen.

306 Vero palveluostoista muista EU-maista
Muiden EU-maiden arvonlisäverovelvollisilta ostetuista palveluista suoritettava vero, joka yleissäännöksen mukaan maksetaan käännetyn verovelvollisuuden perusteella Suomeen.

Olenko käsittänyt oikein, että käännettyä verovelvollisuutta ei tällaisiin yksityishenkilönä tehtyihin ostoihin sovelleta, ja siksi näitä ALVeja ei ilmoitettaisi kohdissa 314 tai 306? Voinko ilmoittaa ne kuitenkin kohdassa 307 Kohdekauden vähennettävä vero, tai jossain muussa yhteydessä ALV-kausiveroilmoituksessa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: ALV palveluostoista muista EU-maista kausiveroilmoitukse

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Jos nämä ovat sellaisia palveluita, jotka olet kuluttanut ollessasi fyysisesti kyseisessä maassa, niin voit hakea alveja takaisin verottajan ALVEU-palvelussa.

Jos kyseessä on käänteisellä arvonlisäverotuksella normaalisti tapahtuva sähköisen palvelun etäosto, niin voit mielestäni joko

a.) Ottaa yhteyttä myyjään, ilmoittaa vat-tunnuksesi hänelle ja pyytää korjauslaskua josta alv on otettu pois

tai

b.) Merkitä hankinnat kirjanpidossa alvittomalle tilille koko hinnastaan, jolloin siis tuotteen koko summa tulee sinulle kirjanpitoon kuluksi ja alv jää vähentämättä.
lazybusiness
Viestit: 14
Liittynyt: 17 Touko 2011, 11:21

Re: ALV palveluostoista muista EU-maista kausiveroilmoitukse

Viesti Kirjoittaja lazybusiness »

Kiitos. Taidanpa tehdä tuon vaihtoehto b:n, kun kyseiset ostosummat ovat hyvin pieniä.
Vastaa Viestiin