Provisio ja tilitykset asiakkaalle

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
tatu
Viestit: 1
Liittynyt: 10 Joulu 2012, 02:42

Provisio ja tilitykset asiakkaalle

Viesti Kirjoittaja tatu »

Olen perustamassa palvelua, jossa rahastan asiakkaita asiakasyrityksen puolesta. Otan rahoista oman provisioni joilla katan juoksevat kulut ja tilitän loput rahoista asiakasyritykselle. Rahaliikenne hoituu verkossa Checkout-maksupalvelun kautta, joka myös ottaa oman osansa rahavirrasta.

Oletetaan että asiakas maksaa 100€ ostoksen, joka sisältää 23% ALV:n. Checkout ottaa 0,35€ joten tililleni tulee 99,65€. Otan oman provisioni 2,25% koko 100€ summasta (2,25€). Tilitän asiakasyritykselle 100€ - 2,25% eli 97,75€, koska maksutapahtuman kustannus kuuluu provisiooni.

Lopputuloksena: asiakas maksoi 100€ sis. ALV 23%. Checkout sai 0,35€, minä 1,90€ ja asiakasyritys 97,75€.

Miten ALV:t ilmoitetaan? Periaatteessa asiakasyritys teki myyntiä 100€, joten eikö ALV:ien tilitys jää asiakasyrityksen huoleksi kokonaisuudessaan? Mutta pitäähän minun varmasti jotain ilmoittaa, eli mitä ja miten? Olenko ensinnäkään tällaisesta toiminnasta ALV-velvollinen jos yritys ei tee muunlaista liiketoimintaa (täyttääkö yritys Rahoituspalvelut ALV 41 § -mukaiset vaatimukset, jolloin en ole ALV-velvollinen)?

En varmastikaan osaa kysyä edes oikeita kysymyksiä, mutta jos joku ymmärsi miten homma toimii ja tietää miten ALV:ien kuuluisi tässä tilanteessa mennä, olen erittäin kiitollinen informaatiosta!
Jokeri
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Loka 2012, 19:02

Re: Provisio ja tilitykset asiakkaalle

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Asiakasyritys, joka teki alkuperäisen myynnin, on myynnistään alv-velvollinen.

AVL 42 § mukaan rahoituspalveluna pidetään maksuliikettä, joten mielestäni sinä et ole toiminnastasi alv-velvollinen. Näin ollen sinun ei tarvitse tehdä kausiveroilmoitusta eikä huolehtia alv:n maksamisesta.

Kun tilität esimerkkisi mukaisen 97,75 asiakkaallesi, he kirjaavat tuon perimäsi provision kuluiksi, johon ei sisälly alv:tä.
Vastaa Viestiin