Mitä eroa ostojen alv-saam. ja hankintojen alv-saam.tileillä

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
osk-yrittäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Marras 2012, 10:22

Mitä eroa ostojen alv-saam. ja hankintojen alv-saam.tileillä

Viesti Kirjoittaja osk-yrittäjä »

Olen aloittanut kirjanpitoa omassa yrityksessäni. Olen opiskellut kirjanpitoa kaksi vuotta kauppakoulussa, mutta aika hankalaa on tehdä kaikki alusta alkaen itse. Käytän Holli-ohjelmaa.

Mitä eroa on ostojen alv-saamiset ja hankintojen alv-saamiset-tileillä? Ne ovat molemmat taseen vastattavaa-puolella lyhytaikaisissa saamisissa. Ohjelma näyttää ottavan alv-laskelmaan tiedot tuolta hankintojen alv-saamiset-tililtä, ei lainkaan ostojen alv-saamiset-tililtä. Itse olen tuon tilikartan väsäillyt, mutta mallia käyttäen, enkä ihan tiedä aina mikä on oikea tili.

Onko tuolla ostojen alv-saamiset-tilillä ja hankintojen alv-saamiset-tilillä noin käsitteellisesti mitään eroa? Pitäisikö niihin jotenkin kirjata eri asioita? Onko jotakin menoja, joista ei voikaan vähentää alvia?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Mitä eroa ostojen alv-saam. ja hankintojen alv-saam.tile

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kyseinen ohjelma ei ole tuttu mutta luulisin että tuossa on virheellisesti kaksi eri alv-saamiset tiliä. Kirjaa kulut siten, että vähennettävä alv menee sinne mistä ohjelma ottaa ne huomioon.

On paljonkin menoja joiden alv ei ole vähennyskelpoinen, esim henkilöautojen kulut (useimmiten) tai edustuskulut. Näissä tapauksissa alv:n osuutta ei kirjata erilliselle tilille, vaan osaksi kulua samalle kulutilille mihin kulu muutoinkin.
osk-yrittäjä
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Marras 2012, 10:22

Re: Mitä eroa ostojen alv-saam. ja hankintojen alv-saam.tile

Viesti Kirjoittaja osk-yrittäjä »

Kiitos! Käytän nyt vain hankintojen alv-saamiset -tiliä. Alkoi tämä asia valjeta. Kiitos vastaajalle, olinkin yhden edustuskulun kirjannut väärin!
Vastaa Viestiin