Tax Free -myynti

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Anselmi
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Helmi 2012, 17:01

Tax Free -myynti

Viesti Kirjoittaja Anselmi »

Hei,

Myyn tuotteen tax free -myyntinä asiakkaalle EU:n ulkopuolelle, tämän olen kirjannut normaaliin tapaan kotimaan myyntinä. Sitten saan Global Blue:lta laskun, joka toimii vientitodistuksena ja oikeuttaa minut kirjaamaan alv-osuuden saamiseksi valtiolta... Hienoa, mutta voisiko joku nyt auttaa vääntämällä rautalangasta ihan käytännössä, miten tuo tehdään kirjanpidossa??? Eli miten kirjataan GB:n laskulla oleva "Matkailijan saama ALV palautus" ja "GB:n Hallintopalkkio". Mitä tilejä käytetään, jotta menee oikein? Kiitos jo etukäteen!!!
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Tax Free -myynti

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Anselmi kirjoitti:Hei,

Myyn tuotteen tax free -myyntinä asiakkaalle EU:n ulkopuolelle, tämän olen kirjannut normaaliin tapaan kotimaan myyntinä. Sitten saan Global Blue:lta laskun, joka toimii vientitodistuksena ja oikeuttaa minut kirjaamaan alv-osuuden saamiseksi valtiolta... Hienoa, mutta voisiko joku nyt auttaa vääntämällä rautalangasta ihan käytännössä, miten tuo tehdään kirjanpidossa??? Eli miten kirjataan GB:n laskulla oleva "Matkailijan saama ALV palautus" ja "GB:n Hallintopalkkio". Mitä tilejä käytetään, jotta menee oikein? Kiitos jo etukäteen!!!
En nyt muista tilien nimiä tai numeroita varmaan ulkoa, mutta yritetään. Käytän siis esimerkikssäni Liikekirjurin karttaa, joka on minulle tuttu.

Eli ensin myynti, sanotaan vaikka, että olet myynyt 123 euroa. Nyt se on kirjattu per Kassa an Myynti 23 % 123 eur. Laskun tullessa kirjaat per Myynti 23 % an Myynnit yhteisön ulkopuolelle (tili 3383 tai jotain) 123 eur. Hallintokulut (esim. 24,60 sis alv 23 %) kirjaat jollekin Muut hallintokulut alv23 % -tilille debetiin 24,60 eur ja Muut hallintokulut alv 0% 20 euroa kreditiin (eli hallintopalkkion nettohinta). Nyt sinulla pitäisi olla avoimena laskun loppusumma, jonka kirjaat kreditiin joko ostovelkoihin tai pankkitilille.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Vastaa Viestiin